Hoe betrouwbaar zijn reclames over smartphonecamera’s?

smartphone-foto-maken-170818.jpg

Smartphone-fabrikanten tonen in reclames de mooiste beelden, waarbij ze zeggen dat deze beelden geschoten zijn met de camera op hun nieuwste smartphone. Is het voor jou als consument mogelijk om soortgelijke foto’s of video’s te maken?

Camera's op smartphones zijn door de jaren heen enorm doorontwikkeld. In het begin betekende dit vooral een flinke toename van het aantal megapixels. Tegenwoordig proberen fabrikanten vooral met andere technieken de camera te verbeteren. Zo zijn er steeds meer smartphones met een dubbele camera op de achterkant. Op die manier heb je meer mogelijkheden om in te zoomen en kun je ook betere portretfoto's maken.

Lees ook: Waarom hebben sommige smartphones een dubbele camera op de achterkant?

'Beelden opgenomen op een iPhone'

Fabrikanten gebruiken in reclame de mooiste beelden om te bewijzen hoe goed hun camera is. Na de beelden wordt de tekst getoond 'Beelden geschoten op een smartphone' (met hulpmiddelen en software), zoals bijvoorbeeld in onderstaande video.

Bekijk op youtube.com

Volgens de Amerikaanse techexpert Marques Brownlee zijn de beelden die je in reclames over smartphonecamera's ziet, technisch gezien op een iPhone of andere smartphone geschoten, maar wel met de nodige hulpmiddelen.

Achter de schermen

Brownlee zegt op YouTube hierover het volgende: 'Het belangrijkste doel van deze reclames is om jou het gevoel te geven dat het opgenomen is op een smartphone die jij ook kunt kopen.' Maar als consumenten zien hoe deze beelden vaak worden genomen denken ze wel anders. 'Het kan zelfs een tegenovergesteld effect bewerkstelligen.'

Volgens Mischa Coster, mediaspycholoog en beïnvloedingsexpert bij zijn bedrijf Grey Matters, zijn dit soort reclames best misleidend, maar helaas wel soort van geaccepteerd in de reclamewereld. Coster: 'De werkelijkheid wordt mooier neergezet dan de realiteit. Nu is dat natuurlijk het werk van de reclamewereld, maar zodra de realiteit en werkelijkheid iets makkelijker 'vergeleken' kunnen worden komen er kleine lettertjes bij. Dan wordt het verhaal: Zo ziet ons geweldige aanbod/product eruit, mits...'

Door alle hulpmiddelen die worden gebruikt bij het opnemen van zo'n reclame is het voor het overgrote deel van de consumenten niet mogelijk om dezelfde beelden te schieten als die je in de reclames ziet. Brownlee: 'Je hebt misschien wel eens de uitspraak gehoord dat de beste camera de camera is die je bij je hebt.'

Betaalbare hulpmiddelen

Toch kun je volgens Brownlee pas echt mooie beelden schieten met hulpmiddelen. Dit kan een simpele selfie stick zijn of een smartphone-houder in een auto. De hulpmiddelen die in reclames worden gebruikt, gaan meestal een stap verder. Denk hierbij aan een smartphone op een kleine consumentendrone of een grote drone, vaak speciaal gebouwd voor de reclame (lees ook: Vliegen met een drone: wat zijn de regels?).

Voor de gemiddelde consument zijn er ook steeds meer betaalbare hulpmiddelen beschikbaar om betere foto's of video's te maken met je smartphone. Brownlee wijst op statieven zoals de DJI Osmo Mobile. Deze statief stabiliseert automatisch het videobeeld, zodat je geen schokkerige beelden krijgt. Ook niet als je filmt tijdens het rennen of fietsen.

Andere hulpmiddelen die Brownlee aanraadt om de kwaliteit van je foto's of video's te verhogen zijn losse cameralenzen. Hierdoor kun je de kijkhoek van je camera vergroten of ervoor zorgen dat je verder kan inzoomen. Het nadeel van losse lenzen is dat ze soms half voor de originele cameralens vallen, waardoor je heel goed moet opletten voordat je een foto neemt.

Praktisch advies

Coster heeft nog een praktisch advies aan consumenten die een smartphone of ander nieuw product willen kopen. 'Ik zou bij dit soort aanbiedingen altijd bij jezelf ten rade gaan met de volgende vraag: Als de realiteit 80 procent is van wat er wordt beloofd, is het dan nog steeds een aantrekkelijk aanbod? Ik denk dat dat wel realistisch is, want als de realiteit lager dan ongeveer 80 procent van de marketinguiting is zouden ze het niet durven te promoten.'

Bron: Marques Brownlee / Mischa Coster