Hoe eerlijk is jouw schoen?

1 op de 5 paar schoenen die we in Nederland kopen wordt gemaakt in Europa. 'Made in Europe' is iets wat we belangrijk vinden, niet alleen vanwege de kwaliteit van de producten maar ook omdat we dan denken dat de arbeidsomstandigheden in de fabrieken aan onze normen voldoen. Maar het land en de prijs zeggen niets over de omstandigheden waaronder de schoen is gemaakt.

Uit onderzoek van Clean Clothes Campagne blijkt dat de arbeidsomstandigheden vaak niet veel beter zijn dan in de beruchte fabrieken in China en Bangladesh.Lees ook: Hoe weet je of jouw schoenen eerlijk gemaakt zijn?

Om daar meer over te weten gaat Radar zelf de stad Banja Luka in Bosnië-Herzegovina, waar een van de onderzochte fabrieken staat. Deze fabriek maakt nu vooral schoenen voor het damesmerk Paul Green. In Nederland kosten de schoenen gemiddeld tussen de 100 en 200 euro per paar. Niet goedkoop dus, maar van dit geld zien de arbeiders in de fabriek vrijwel niets terug.

Werkweken van 60 uur zonder pauzes

We leggen contact met twee werknemers die aan ons anoniem hun verhaal doen. Ze spreken over werkweken van 60 uur zonder pauzes en beschermende kleding, een maandsalaris van rond de 180 euro waarvan ze niet volledig kunnen rondkomen. Ook de omstandigheden in de fabriek zijn erbarmelijk. Mensen moeten zomers bijvoorbeeld werken in temperaturen van boven de 40 graden en er wordt constant tegen ze geschreeuwd en gescholden.

Erbarmelijke omstandigheden

Tara Scally van Schone Kleren Campagne in Nederland zegt dat 99 procent van de kleding en schoenen die we in onze winkels kopen onder vergelijkbare erbarmelijke omstandigheden wordt gemaakt. Je zou verwachten dat politici uit deze landen hier verandering in brengen. Maar vaak is juist het tegenovergestelde aan de hand.

Ook de Fair Wear Foundation is van mening dat de prijs van een kledingstuk of schoen niets zegt over de arbeidsomstandigheden. Wil je dat echt weten dan moet je controleren wat het desbetreffende bedrijf doet om de werkomstandigheden van de werknemers te verbeteren en te  garanderen.

Radar heeft de schoenenwinkels, brancheorganisaties en vertegenwoordiger van Paul Green in Nederland benaderd voor een reactie. Geen van de organisaties die Radar sprak kon zich voorstellen dat onze bevindingen dagelijkse praktijk zijn voor de medewerkers in Banja Luka. Alleen Peter Hahn zegt de bevindingen te gaan onderzoeken.

Forumreacties

1
  • Door Radar

Grote schoenmerken, met het label 'made in Europe' hebben vaak een goed imago. Wat niet wordt verteld is dat de werkomstandigheden in bepaalde Europese landen voor de werknemers erbarmelijk zijn en de lonen extreem laag. Radar reist af naar Bosnië en praat met werknemers uit zo'n schoenenfabriek. Maandag 11 september in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1