Hoe herken je doorverkoopsites voor concertkaarten?

Concertkaarten_september_2022.jpg

Je hoort dat jouw favoriete artiest een optreden geeft bij jou om de hoek. Enthousiast ga je op zoek naar tickets. Het eerste wat je doet is de datum van het concert in combinatie met de artiestennaam googlen. Al snel kom je een zee aan aanbieders tegen.

Maar hoe weet je of de link waar je op klikt een officieel verkooppunt is en geen doorverkoopsite? Radar geeft een aantal tips waar je op moet letten. 

Bovenaan staan in Google zegt niets

Als je via Google hebt gezocht naar tickets voor je favoriete concert, staan er een aantal aanbieders/verkopers bovenaan. Dit betekent echter niet dat dit per se officiële verkooppunten zijn!

Sterker nog: bovenaan staan de betaalde advertenties, en de kans is groot dat juist commerciële aanbieders bereid zijn grof geld te betalen om hier terecht komen. Dit omdat velen dus ten onrechte denken dat bovenaan staan iets zegt over de authenticiteit van het verkooppunt.

Bezoek de website van de concertzaal

Websites van de concertzaal waar het evenement plaatsvindt, hebben in de meeste gevallen een directe link naar kaarten. Als je bijvoorbeeld weet dat jouw artiest in de AFAS Live speelt, bezoek dan de direct de website van de AFAS Live. 

Via deze plek zul je haast altijd worden doorgestuurd naar websites van officiële verkooppunten. Sommige evenementlocaties, zeker de kleinere, verkopen direct kaarten via hun eigen website. Uiteraard koop je dan ook direct van de bron en hoef je je geen zorgen te maken. Grote artiesten hebben vaak ook een officiële eigen website en dit werkt op dezelfde manier.

Officiële verkoopdatum

We hebben net uitgelegd hoe je officiële verkooppunten herkent, maar wat zijn nou typische elementen van doorverkoopsites? Ten eerste verkopen deze websites vaak al tickets voordat de officiële verkoop van start is gegaan. Zoek daarom goed uit wanneer de verkoop officieel begint of is begonnen. 

Afwijkende prijzen en locaties

Het leven wordt duurder en concertkaarten dus ook. Maar kom je nou op een website waarbij je denkt: deze tickets zijn buiten proportie duur? Dan zit je waarschijnlijk op een website die concertkaarten doorverkoopt. Voorbeelden hiervan zijn Viagogo en Gigsberg.

Omdat deze websites vaak in meerdere landen actief zijn, is het ook goed om op te letten of ze voor dezelfde artiest in verschillende (wereldwijde) steden tickets verkopen. Dit is een sterke indicatie dat het hierbij niet gaat om een officieel verkooppunt. Mocht je op een van deze websites lezen dat de tickets zijn uitverkocht, dan zal dat waarschijnlijk op alle officiële plekken zo zijn.  

Help het concert is uitverkocht

Helaas, het concert waar je naartoe wil is, via de officiële kanalen, uitverkocht… Wat kun je nu doen? Er is een verschil tussen websites die voor woekerprijzen tickets doorverkopen en platformen waar consumenten hun tickets met een gecontroleerd winstpercentage kunnen doorverkopen. 

Een voorbeeld van dit laatste is het alom bekende Ticketswap, waar tickets met maximaal 20 procent winstmarge mogen worden doorverkocht. Helaas geeft dit platform geen 100 procent zekerheid dat de tickets werken. Mocht je toch via deze site willen kopen, let er dan op dat je via een verkoper koopt met een hoge rating. Grote websites als Ticketmaster hebben hiervoor ook een eigen platform.