Hoe precies geven WLTP en NEDC het bereik van een elektrische auto weer?

20190620_elektrische_auto_motorkap.jpg

Als je je aan het oriënteren bent voor de aanschaf van een elektrische auto, is een belangrijke factor natuurlijk hoe ver ze op een acculading kunnen rijden. Die afstand wordt tegenwoordig meestal berekend met de WLTP-test. Maar wat houdt die test dan in en voor hoeverre komt hij dan overeen met de praktijk?

De WLTP, oftewel Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure is een test waarmee informatie gekregen kan worden over het verbruik en de uitstoot van een voertuig. De test probeert een realistische gebruikssituatie te schetsen waarbij de auto op verschillende snelheden rijdt.

Voordat in Europa de WLTP in gebruik werd genomen, was de NEDC (New European Driving Cycle) de standaard voor het meten van uitstoot en verbruik. Die test is al decennia oud en past niet echt meer bij moderne auto's. Hij is bovendien erg voorspelbaar en komt weinig overeen met de praktijk, een gegeven dat enkele jaren geleden door Volkswagen met zijn sjoemeldiesels werd uitgebuit.

Bereik in de praktijk

Volgens Cornelis Kit, journalist bij AutoWeek, was de NEDC-test aanvankelijk nooit bedoeld om het bereik van een auto vast te stellen. Dit heeft als resultaat dat de bereikcijfers die worden gehaald met een elektrische auto volgens Kit zo'n 30 tot 40 procent lager kunnen uitvallen. Kit vertelt dat naar zijn idee het WLTP-bereik een stuk beter overeenkomt met wat je in de praktijk kunt verwachten, maar dat die praktijk alsnog met 10 tot 20 procent kan tegenvallen.

Je kunt volgens Kit aan de hand van de WLTP-test dus redelijk inschatten hoe ver je met een elektrische auto komt, maar als je dagelijks 200 kilometer moet rijden, is het niet verstandig om een model te kopen dat die afstand volgens de WLTP-test maar net haalt. Je kunt het opgegeven bereik beter gebruiken om het bereik van verschillende auto's onderling te vergelijken.

Goed opletten op welke test bereik gebaseerd is

Aangezien WLTP pas zeer recent in gebruik genomen is, zijn nog niet alle elektrische auto's volgens de nieuwe norm getest. Bij sommige auto's wordt daarom nog het NEDC-bereik vermeld, welke dus minder accuraat is. Hyundai laat op zijn website bijvoorbeeld drie elektrische modellen zien. Bij de Ioniq, een instapmodel met van de drie modellen het kleinste bereik, wordt het bereik in NEDC weergegeven, terwijl dit bij de duurdere Kona en Nexo in WLTP wordt gedaan.

Dit verschil blijkt ook uit praktijktests. De Britse autowebsite WhatCar? heeft een eigen praktijktest voor het bereik van elektrische auto's, welke over het algemeen lager uitvalt dan de WLTP-resultaten. Het Algemeen Dagblad heeft enkele cijfers over het bereik gedeeld: de Ioniq heeft een beloofd NEDC-bereik van 280 kilometer, maar komt in de test van WhatCar? maar tot 204 kilometer, een verschil van 27 procent. De Hyundai Kona, met een opgegeven WLTP-bereik van 449 kilometer, komt tot 416 kilometer. Dat scheelt maar 7,5 procent.

Verschil in bereik opvallender bij kleine accu's

Cornelis Kit meent dat je bij een grote accu het niet snel merkt als je bereik iets lager is dan opgegeven. Hoe vaak rijd je immers meer dan 400 kilometer op een dag? Ook is accuslijtage minder een probleem. Een accu slijt het hardst als hij boven de 80 of onder de 20 procent opgeladen is. Een kleine accu is makkelijker om helemaal leeg te rijden en moet je vaker opladen, dus de capaciteit zal sneller afnemen.

Desondanks is volgens Kit slijtage van de accu's bij moderne elektrische auto's geen groot probleem. Bij veel modellen is er al een marge ingebouwd, zodat ze nooit helemaal vol of helemaal leeg raken. Als de fabrikant en de eigenaar goed met de accu's omgaan, kunnen ze honderdduizenden kilometers mee met nauwelijks onderhoud.

Lees ook: Tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto

Bronnen: AutoWeek / AD.nl / WhatCar? / WLTP-info