Hoe rijd je zo zuinig mogelijk met je auto op benzine of diesel? Radar geeft 15 tips

20190307_benzine.jpg

Benzine wordt steeds duurder en het belang om het klimaat minder te belasten steeds dringender. Daarom is het interessanter dan ooit om te kijken hoe je zoveel mogelijk kilometers op zo min mogelijk liters benzine kunt rijden. Radar sprak met Erik Jan de Jong, auto-expert bij de ANWB, en geeft een aantal tips.

Onderhoud je auto goed

Olie verversen
De beste manier om te starten met zuinig rijden, is door te zorgen dat je auto in een zo goed mogelijke conditie is. Als je motor het niet optimaal doet of er ergens iets onnodige weerstand oplevert, is het natuurlijk dweilen met de kraan open.

Je olie regelmatig verversen is niet alleen goed voor het onderhoud aan je motor, maar dan draait hij ook weer soepeler. Veel automerken raadden vroeger aan om die jaarlijks of elke 15.000 à 20.000 kilometer te vervangen, maar tegenwoordig kunnen motoren steeds langer op dezelfde olie door. Check voor de zekerheid in het onderhoudsboekje wat jouw fabrikant aanraadt. Goede en schone luchtfilters helpen ook.

Bandenspanning
Houd je bandenspanning goed in de gaten. Volgens De Jong vergeten veel mensen hierop te letten, terwijl je banden sneller slijten en je meer benzine verbruikt als ze te zacht zijn. Check daarom elke maand of twee je bandenspanning. Hoe harder je banden, hoe lager je benzineverbruik.

Het is echter niet verstandig om je banden te hard op te pompen, want dan slijten ze onregelmatig en heb je minder grip. Ga je met al je hebben en houden op vakantie? Pomp je banden wel ietsje harder op, want een zwaardere auto heeft hardere banden nodig. Hoe hard je banden precies moeten zijn, kun je in het onderhoudsboekje van je auto of op een sticker in de deuropening of op het tankdopklepje vinden.

Let op sluikverbruikers

Airconditioning
Waarschijnlijk is het geen nieuws voor je dat het aanzetten van de airconditioning een flinke aanslag op je benzineverbruik kan zijn. Als je tijdens de warme zomerdagen dan toch je auto wilt afkoelen, kun je het beste eerst even de ramen opendoen om de ergste warme lucht te laten ontsnappen. Zodra je harder rijdt dan een kilometer of 50 à 60, begint de airco zuiniger te worden dan de extra luchtweerstand van de open ramen.

Vergeet trouwens niet om buiten de zomer ook af en toe je airco even aan te zetten. Het is niet goed voor een airconditioner om voor langere tijd uit te staan.

Gewicht
Om een zware auto op snelheid te krijgen, is meer energie nodig dan bij een lichte auto. Daarom kan het een stuk schelen om overbodig gewicht uit je auto houden. Haal dus alles eruit wat je niet echt bij je moet hebben. Als je even op bezoek gaat bij je schoonmoeder die twee dorpen verderop woont, heb je natuurlijk niet de hele overlevingskit uit onderstaand artikel nodig.

Deze dingen zijn handig om in je auto te hebben

Luchtweerstand
Denk ook aan dingen die de aerodynamica van je auto aantasten, zoals een imperiaal, dakkoffer of andere uitstekende elementen. Een spoilertje ziet er misschien kek uit, maar bij een gewone auto voegt het niets aan de wegligging toe en verhoogt het wel je benzineverbruik.

Pas je rijgedrag aan

Snelheid
Het grootste verschil in benzineverbruik maak je zelf met je rechtervoet. Rond de 80 kilometer per uur rijd je met een verbrandingsmotor het zuinigst. Daarna neemt je verbruik exponentieel toe. Op 130 kilometer per uur verbruik je dus een stuk meer benzine dan 100. Als geen haast hebt of die paar minuten extra reistijd niets uitmaken, waarom zou je dan harder rijden?

Minder remmen
Een van de belangrijkste manieren om benzine te besparen, is door te rijden alsof je rem stuk is. Houd genoeg afstand en anticipeer op onverwachte manoeuvres van je medeweggebruikers. Zie je remlichten voor je, dan hoef je alleen maar het gas los te laten en kun je een stukje van de afstand inleveren. Scheelt ook weer met doorstroming en filevorming.

Zie het gebruiken van je rempedaal als het weggooien van de benzine die je hebt verbruikt om je auto in beweging te krijgen. Die beweging is kostbaar. Zie je een stoplicht op rood springen? Ga dan meteen van je gas af en laat je auto uitrollen. Hierdoor doe je langer over het stukje naar de stopstreep en bestaat de kans dat het stoplicht weer groen is als je er bent aangekomen. Optrekken vanaf 20 km/u is toch weer zuiniger dan vanuit stilstand. Let er natuurlijk wel op dat je geen andere mensen ophoudt die nog een groen stoplicht op een andere baan proberen te halen.

Motor in versnelling houden
Als je dan toch moet afremmen, houd je motor dan zoveel mogelijk in de versnelling. Een enigszins moderne injectiemotor (vanaf begin jaren '90 gangbaar) laat geen enkele benzine naar de motor stromen als je het gas loslaat. De motor wordt dan door de wielen draaiende gehouden. Zet je hem in zijn vrij of druk je de koppeling in, dan wordt er wat benzine verbruikt om hem stationair te laten draaien. Door de motor mee te laten remmen, belast je je remmen ook minder, zodat die minder slijten. Ook hier raadt De Jong aan om het niet tot in het extreme door te trekken, bij te weinig gebruik komt het voor dat je remmen beginnen te roesten.

Vlot accelereren
Een motor werkt efficiënter als hij zwaarder belast wordt. Geef dus goed gas als je optrekt, maar schakel wel op tijd door. Tergend langzaam optrekken onder het mom van 'minder gas geven is minder benzine verbruiken' werkt hier dus averechts. Overdrijf het ook weer niet; je motor in de hoog toeren jagen is niet bepaald zuinig.

Motor afzetten als je hem niet gebruikt
Als je langer dan een seconde of 10 stilstaat, is het al zuiniger om je motor af te zetten dan om hem stationair te laten draaien. Dit betekent niet dat je overal maar te pas en te onpas je motor moet uitschakelen, want vroeg of laat maak je je startmotor ermee kapot, welke duurder is om te vervangen de bespaarde benzine je oplevert. Bij een koude motor moet je dit al helemaal niet doen. Verwacht je een langere tijd stil te blijven staan, dan kun je die 10 seconden echter wel in je achterhoofd houden.

Is een start-stopsysteem schadelijk voor mijn motor?

Als je een auto met start-stopsysteem hebt, hoef je je geen zorgen te maken over extra slijtage. De motor en startmotor zijn hierbij aangepast om extra goed tegen regelmatig starten te kunnen.

Route aanpassen

Vermijd de spits
Filerijden is ontzettend onzuinig en bovendien vervelend. Ga daarom bij je werkgever na hoe belangrijk het is om precies om 9 uur op je werk te verschijnen. Misschien kun je thuis eerst een uurtje alvast wat e-mails beantwoorden en wat later op je werk komen. Of je verschuift je werkuren in hun geheel een stukje op.

Neem de zuinigere route
Veel navigatiesystemen laten verschillende routeopties zien. Vergelijk die opties op het aantal kilometers en over wat voor wegen die routes zijn. Snelwegkilometers zijn vaak zuiniger, maar als die route 50 procent langer is, kun je je afvragen of dat onder de streep wel wat gaat opleveren. Soms biedt het navigatiesysteem zelf een ecoroute aan.

Vermijd korte afstanden
Heb je echt de auto nodig om naar de supermarkt om de hoek te gaan? Een auto verbruikt de meeste benzine op korte afstanden met een koude motor. Je woont in het land met de beste fietsinfrastructuur ter wereld, dus fietsen is vaker dan je misschien zult denken een prima optie.

Koop een zuinige auto

Als je op zoek bent naar een nieuwe (of tweedehands) auto, is het makkelijk om een grote auto te nemen, want dat is handig als je een keer wat moet vervoeren. Vervolgens sta je elke dag in je eentje met je grote SUV in de file. In veel gevallen kun je prima uit de voeten met auto die een maatje kleiner is. Is weer makkelijker met parkeren in de stad en scheelt ook met andere kosten, zoals wegenbelasting, verzekering, afschrijving en onderhoud.

Nog praktischer is het dan als je er eentje met trekhaak neemt. Wanneer je dan een keer echt wat groots moet vervoeren, kun je voor een paar tientjes een aanhanger huren. Dat haal je er makkelijk uit met het lagere gemiddelde benzineconsumptie en wegenbelasting. Een dakkoffer is ook een optie, zolang je die maar weer verwijdert als je hem niet meer nodig hebt. Als je geen trekhaak hebt, moet je misschien af en toe een busje huren, maar ook dat haal je er wel uit. Bovendien is een flinke aanhanger of een busje meteen een stuk praktischer dan een auto met een grote kofferbak.

Zoek een goedkoop tankstation

Bij het ene tankstation kan een volle tank al snel enkele euro's duurder uitvallen dan bij een ander station. Gelukkig is er tegenwoordig overal een app voor, en zo ook om een overzicht te krijgen van huidige prijzen per tankstation. Twee voorbeelden hiervan zijn ANWB Onderweg (Android en iOS) en DirectLease Tankservice (Android en iOS). Je kunt bij de apps selecteren wat voor brandstof je nodig hebt en dan zie je op een kaart welke tankstations het goedkoopst zijn.

Deel jouw ideeën

Heb jij nog tips om zuiniger te rijden? Deel ze in de reacties hieronder!