Hoe voorkom ik internetoplichting?

200615 webshop.jpg

Met een paar muisklikken bestel je online goederen. Helaas is niet iedere webshop betrouwbaar. Je betaalt de spullen, maar je ontvangt ze vervolgens niet. Radar geeft je tips over wat je kunt doen om minder kans te lopen op (internet)oplichting.

'Ik heb online kleding besteld, maar de webshop levert niets. Ik heb betaald, maar ik kan op geen enkele manier met ze in contact komen. Ik vrees dat ik mijn geld kwijt ben', mailt een radeloze consument. Radar ontvangt duizenden mails per week en sinds de coronacrisis wordt de redactie overstelpt met mails van consument die online spullen bestellen, betalen, maar niets ontvangen. 

Gebruik je gezonde verstand

Veel mensen zijn vanwege het virus angstig om zelf naar winkels te gaan. Online shoppen is dan een mooi alternatief, maar dan moeten de spullen wel geleverd worden. Vaak bestel je met een paar muisklikken spullen, zonder de webshop goed onder de loep te nemen. Wordt er niets geleverd, dan pas gaan mensen kijken naar klachten en dan is het vaak te laat. En is een aanbieding te mooi om waar te zijn, dan gaat het vaak om oplichting. Gebruik je gezonde verstand! 

Lijst van malafide webshops

Het Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) houdt een lijst bij met malafide webshops. Wil je een melding krijgen bij een nieuwe valse webshop? Download dan de app van Opgelicht?! en abonneer je op het onderwerp.

En voor je zaken doet via een handelssite (zoals Marktplaats) of een webshop, kun je ook via de politie controleren of er meldingen zijn gedaan over deze (ver)koper. 

Meer tips over internetoplichting.

Google op klachten voor je iets bestelt

Als je iets via een webshop wilt bestellen en je kent deze niet, google eerst de naam en bekijk reviews en klachten. Zie je vervolgens een rij negatieve ervaringen staan, bestel dan liever niets. Opgelicht?! waarschuwt voor allerlei vormen van oplichting. Bij oplichting doe je aangifte bij de politie.

Betrouwbare webshops moeten aan allerlei regels voldoen.

De toezichthouder, de Autoriteit Consument & Markt (ACM), houdt dit in de gaten. Kom je iets tegen dat niet klopt, meld het dan bij ConsuWijzer (het consumentenloket van de ACM). Een webshop moet in ieder geval deze gegevens duidelijk vermelden op hun site. Ontbreekt deze informatie, dan is het vaak geen zuivere koffie.

  • De naam en handelsnaam van het bedrijf zoals ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) 
  • Het bezoekadres
  • Het e-mailadres en nog minimaal 1 andere mogelijkheid voor direct persoonlijk contact: bijvoorbeeld een telefoonnummer. Er mag niet alleen een contactformulier op de site staan dat klanten kunnen invullen bij een klacht. 
  • Het inschrijfnummer bij de KvK
  • Het btw-nummer van de ondernemer
  • Informatie over wettelijke bedenktijd
  • Retourrecht 
  • Voorwaarden

Bevat de webshop een keurmerk?

Controleer of de site van de webshop een keurmerk bevat, zoals bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg. Dit is een Nederlands keurmerk voor winkels die hun spullen via internet verkopen. Inmiddels zijn er al meer dan 2200 webwinkels aangesloten. Soms kunnen webshops onterecht dit logo op hun site zetten, maar via het register kun je checken of de winkel daadwerkelijk is aangesloten.

Webshops die bij dit keurmerk zijn aangesloten moeten aan strenge regels voldoen. En heb je een conflict met een webwinkel die aangesloten is bij dit keurmerk, dan kun je gebruik maken van de klachtenbemiddeling en onafhankelijke geschillencommissie. 

Wat is dropshipping?

Soms worden er producten aangeboden via dropshipping. Dit is een vorm van e-commerce, waarbij een webshop zelf geen spullen op voorraad heeft, maar ze besteld bij een fabrikant of groothandel en die stuurt de goederen rechtstreeks naar de klant. Vaak duurt het lang voor je je bestelling ontvangt en je betaalt veel meer dan als je de spullen zelf bestelt via een Chinese webshop zoals Aliexpress. Dropshipping is niet strafbaar. 

Controleer bij afrekenen

Heb je iets moois gevonden en ga je een bestelling plaatsen, controleer bij het afrekenen dan de volgende gegevens:

  • Tijdens het afrekenen begint het webadres met https://
  • Er staat een hangslotje voor het webadres in de adresbalk
  • De prijzen van de aangeboden goederen zijn realistisch

Betaal liever met een creditcard

Betaal je online-aankopen liever niet met iDeal, die betaling kun je niet betwisten. Het geld wordt automatisch afgeschreven. De bank kan de betaling niet meer terugdraaien. Als het geld is overgeschreven naar de webwinkel, ben je je poen kwijt. Probeer online aankopen zoveel mogelijk te betalen met je creditcard. Als de bestelling niet aankomt, kun je de betaling betwisten via de creditcardmaatschappij.

Aankoopverzekering

ICS, met zo'n 3 miljoen ICS-creditcards de marktleider in Nederland, biedt tips voor veilig online winkelen.

Een ander voordeel van betalen met een creditcard is dat je aangekochte spullen de eerste 180 dagen zijn verzekerd via de aankoopverzekering.
Je hebt alleen een eigen risico van 25 euro per gebeurtenis. 

  • Bij de aflevergarantie is er geen sprake van een eigen risico. Wordt het product niet, niet op tijd, verkeerd of helemaal niet geleverd, dan stort ICS het aankoopbedrag terug. 
  • Bij de aankoopverzekering zijn aankopen standaard 180 dagen verzekerd in het geval van beschadiging, verlies of diefstal. In dat geval geldt wel een eigen risico van 25 euro.