Hoeveel file staat er nu eigenlijk?
De automobilist die dinsdagochtend chagrijnig in de file naar de verkeersinformatie luisterde, werd er niet veel wijzer van. Om 8.15 uur had de ene verkeersdienst (de ANWB) het over maar liefst 710 kilometer, de andere (de VID) zag rond die tijd een piek van 'slechts' 428 kilometer.
Beide bedrijven hanteerden tot voor kort zo ongeveer dezelfde methode om de files te berekenen, maar de ANWB telt sinds dit jaar iets anders.
Spitsrecords niet meer te vergelijken
'Dat maakt het wel ingewikkeld, want we waren het altijd wel eens met elkaar', zegt Frank Boer van de VerkeersInformatieDienst. 'Nu kun je spitsrecords niet meer goed met elkaar en met vroeger vergelijken. Het is wat lastiger in een context te zetten. Maar ja, toen we overgingen op de euro zijn mensen ook nog een tijd blijven omrekenen.'
De ANWB telt op de rijkswegen maar sinds een tijdje ook op de N-wegen en soms ook nog lokaler, als daar iets raars aan de hand is. Logisch dus dat deze verkeersdienst vaak op een hoger filegetal uitkomt. 'En dat proberen we altijd in onze verkeersinformatie ook goed uit te leggen', zegt Cees Quax van de ANWB.
'Eigen sausje eroverheen'
Beide instanties krijgen de basisverkeersinformatie van Rijkswaterstaat, die de files meet met lussen in het asfalt, weginspecteurs en camera's. Een woordvoerster: 'En de ANWB en de VID stoppen daar zelf nog dingen bij, krijgen extra informatie en doen daar hun eigen sausje over.' Zo werkt de ANWB met TomTom (van de navigatiesystemen) en heeft de VID bluetooth-meetkastjes langs de weg. Bovendien legt de VID vaak de nadruk op de vertragingstijd en noemt de ANWB ook het aantal kilometers.
Bron: ANP