background branding

Hoeveel water moet je dagelijks nou écht drinken?

fotor_2023-3-16_13_20_55.jpg

Water drinken is belangrijk. Een veelgehoord advies is dat je twee liter of acht glazen per dag moet drinken om gezond te blijven. Maar klopt dat eigenlijk wel? Nieuw onderzoek wijst uit dat twee liter water voor de meeste mensen aan de ruime kant is.

“Er is geen wetenschappelijke onderbouwing voor die aanbeveling”, stelt Yosuke Yamada van het Japanse National Institute of Biomedical Innovation, Health and Nutrition in de Britse krant The Guardian. Hij is ook één van de auteurs van het onderzoek waaraan ruim 5.600 mensen uit 23 landen deelnamen.

Minder drinken door voedsel

Yosuke Yamada en de andere onderzoekers vinden dat eerdere onderzoeken onvoldoende rekening hielden met de hoeveelheid vocht die je binnenkrijgt via voedsel. Terwijl dit een aanzienlijk deel van onze vochtinname kan zijn. "Als je alleen brood, bacon en eieren eet, krijg je niet veel water binnen via voedsel. Maar als je vlees, groenten, vis, pasta en rijst eet, kan je ongeveer 50 procent van je waterbehoefte uit voedsel halen", zegt Yamada.

Hoeveel moet je nu echt drinken?

 Hoeveel water je dus letterlijk moet drinken, hangt erg af van wat je eet en hoeveel je ervan eet. Het onderzoek stelt dan ook dat het niet te zeggen is hoeveel je echt moet drinken op een dag. Niet alleen hangt het samen met wat je eet, maar ook met je leeftijd, hoeveel je beweegt en in welk deel van de wereld je woont.

Zo heb je volgens het onderzoek minder water nodig als je boven de 40 bent. Ook heb je minder nodig als je in Nederland woont, waar we een gematigd klimaat hebben. Daarnaast bewegen de meeste mensen minder dan goed voor ze is. Dat betekent dat ze ook minder zweten en dus meer vocht vasthouden. 

Leven op 1,5 liter water

Gelukkig geeft het onderzoek ons toch nog wel handvatten. De studie stelt dat de meeste mensen prima kunnen leven met 1,5 tot 1,8 liter water per dag. Dat is niet voor iedereen voldoende. In de volgende situaties is meer drinken verstandig:

  • Als je in een warm en vochtig klimaat leeft;
  • Als je veel sport;
  • Als je zwanger bent;
  • Als je borstvoeding geeft.

Hoe weet je of je genoeg drinkt?

Je weet nu hoeveel water je volgens dit onderzoek ongeveer moet drinken. Hoe kun je nagaan of je ook daadwerkelijk genoeg drinkt? Je kunt natuurlijk de glazen tellen, maar wat als je de tel kwijt raakt? Je urine is ook een goede indicator. Is het lichtgeel of bijna kleurloos, dan krijg je vermoedelijk genoeg vocht binnen. Je eerste ochtendplas telt niet mee, want die is vaak wat donkerder.

Ben je onzeker over de juiste hoeveelheid vocht in je lichaam? Dan kan een diëtist je een persoonlijk advies geven. Weet in elk geval ook dat er zoiets bestaat als te veel water drinken. We hebben het dan over acht tot tien liter op een dag. Dat kan leiden tot een natriumtekort in je bloed. Daardoor loop je het risico op watervergiftiging en dat kan levensbedreigend zijn. Het is dan ook niet verstandig om bijvoorbeeld na het sporten in warm weer, liters water te drinken.