'Honderden euro's extra kwijt aan boodschappen'

Boodschappen.jpg

Boodschappen zijn tijdens de eerste negen maanden van dit jaar flink duurder geworden. Vooral frisdrank, bier, conserven, verzorgingsproducten en schoonmaakartikelen stegen fors in prijs, schrijft het Algemeen Dagblad op basis van een inventarisatie van marktonderzoeker GfK.

De hogere prijzen zijn volgens Koos Gardebroek, landbouweconoom bij de Wageningen Universiteit, vooral het gevolg van de geëxplodeerde vraag naar landbouwproducten. Hij ziet dat het aanbod stabiel is gebleven, maar de vraag - vooral de laatste maanden - enorm is gestegen. De economie in veel landen trekt razendsnel aan na de coronacrisis. Voedselvoorraden worden weer aangevuld, de vraag naar veevoer stijgt, en biobrandstoffen zijn interessant bij de hoge brandstofprijzen.

'Prijsstijging zal aanhouden'

Volgens Gardebroek zullen de boodschappen de komende maanden verder in prijs stijgen. 'Ik denk dat een gemiddeld huishouden op jaarbasis honderden euro’s extra kwijt is. Supermarkten doen het uiteraard liever niet, maar ontkomen er niet aan de gestegen prijzen door te berekenen naar de consument. Dat zie je nu gebeuren. Daar komt ook nog de energiecrisis bovenop. Niet alleen het eten en drinken zelf is duurder geworden, maar door hogere brandstofprijzen ook het vervoer ervan.'

Bron: MediaWatch