Hoogste tijd voor een elektrische auto?

elektrischrijden.jpg

Elektrisch rijden is natuurlijk veel beter voor het milieu. Maar is het ook beter voor je portemonnee? Jammer genoeg niet altijd.

Dit is een artikel uit ons consumentenmagazine RADAR+

Een nieuwe elektrische auto is ongeveer 30 procent duurder dan een vergelijkbare auto die op benzine rijdt. Maar omdat elektrisch rijden veel goedkoper is, verdien je die investering uiteindelijk (grotendeels) terug. Hoeveel voordeel een elektrische auto precies oplevert, hangt van de situatie af.

Zakelijke auto? Kies altijd elektrisch

Als je een werknemer bent met een auto van de zaak en je werkgever vindt het goed als je kiest voor een elektrische auto, moet je dat direct doen. Zodra je per jaar 500 of meer kilometers privé rijdt, krijg je te maken met de bijtelling. Een deel van de cataloguswaarde van de auto wordt opgeteld bij je inkomen. Daar moet je belasting over betalen. Bij een gewone auto (een auto die op benzine of diesel rijdt, of een hybride auto) is de bijtelling 22 procent. Bij een elektrische auto is de bijtelling 4 procent. Als je zzp'er of ondernemer bent, is een zakelijke auto nog gunstiger. Om te beginnen mag je de btw aftrekken. En omdat elektrische auto's duur zijn, is het btw-bedrag ook fors. Daarnaast kun je investeringsaftrek en milieu-investeringsaftrek krijgen, zodat je veel minder belasting betaalt.

Privéauto? Even rekenen

Een elektrische auto heeft financiële voordelen. Om te beginnen rijd je goedkoper (stroom kost minder dan benzine), je betaalt geen wegenbelasting en de onderhoudskosten liggen zo'n 50 tot 70 procent lager. Dat laatste komt doordat elektrische auto's minder bewegende onderdelen hebben die kunnen slijten. Allemaal gunstig dus. Maar gemiddeld betaal je voor een elektrische auto ongeveer 30 procent meer dan voor een vergelijkbare benzineauto. Het is niet zo eenvoudig om dat terug te verdienen. Als je 15.000 kilometer per jaar rijdt, is de elektrische auto na vier jaar nog altijd 10 procent duurder dan een gewone auto, rekent de ANWB voor. Naarmate je meer kilometers per jaar rijdt, verdien je de meerkosten eerder terug. Wat ook erg helpt, is als je een eigen oplaadpunt hebt. Opladen bij een eigen punt is namelijk veel goedkoper dan opladen bij een openbaar laadpunt. Kortom, een elektrische auto privé is dus voordeliger naarmate je meer rijdt en een eigen oplaadpunt hebt. Helemaal natuurlijk als je zonnepanelen hebt en zelf voldoende stroom opwekt. Even rekenen dus. Op anwb.nl staat een rekenhulp.

Stroomprijzen, benzineprijzen en het overheidsbeleid

Zelf gaan rekenen betekent een beetje koffiedik kijken. Je weet niet wat de stroomprijzen gaan doen, je weet niet hoe sterk de benzineprijzen blijven stijgen en je weet niet of het overheidsbeleid verandert. Dat je geen wegenbelasting hoeft te betalen als je elektrisch rijdt, geldt in elk geval tot 2021. Hoe het beleid er vanaf 2021 uitziet, moet je afwachten. Bovendien weet je niet of je elektrische auto na zeven of tien of twaalf jaar nog net zo goed rijdt als nu. Heel wat mensen rijden vrolijk (en vervuilend!) rond in een twintig jaar oude Volvo, maar met elektrische auto's hebben we pas een jaar of vijf ervaring. Maar eerlijk is eerlijk, die ervaringen zijn heel goed. Niet voor niets liggen de onderhoudskosten een stuk lager dan bij gewone auto's. Of dat zo blijft als de auto echt een oudje geworden is, is nog niet zeker. Uiteindelijk draait het om de kwaliteit van de accu. Hoe goed is een tien jaar oude accu? En zijn er straks mogelijkheden om accu's of delen ervan te vervangen?

Een tweedehandsje misschien?

Als je wilt besparen op de aanschaf, kun je op zoek gaan naar een tweedehands elektrische auto. Omdat een elektrische auto een tamelijk nieuw fenomeen is, zijn er relatief weinig tweedehands exemplaren op de markt. Maar er komen er steeds meer en dat gaat snel. Nu kom je vooral de tweedehands elektrische auto's tegen die een jaar of vijf oud zijn en waarvan het leasecontract is afgelopen.

Lees ook: Tips voor het kopen van een tweedehands elektrische auto

Lees ook: Elektrische auto's: dit is er te koop en dit kosten ze

Kun je overal laden?

Ja, eigenlijk wel. Er zijn tienduizenden publieke laadpunten en elke maand komen er meer bij. Mensen die elektrisch rijden gebruiken een slimme app, waarop ze precies kunnen zien waar het dichtstbijzijnde laadpunt is en of dat laadpunt vrij is. Bovendien hoef je niet zenuwachtig te worden als je niet onmiddellijk de accu kunt opladen. De actieradius van elektrische auto's neemt sterk toe. Je kon met de meeste accu's officieel zo'n 200 kilometer rijden (volgens de ANWB komt dat in de praktijk neer op zo'n 130 km), maar de accu's die nu op de markt komen hebben voldoende vermogen om in ideale omstandigheden 450 kilometer te rijden. Dat komt in de praktijk neer op zo'n 325 kilometer.

Een publiek laadpunt?

Natuurlijk wil je het liefst een laadpunt dichtbij je huis. Afhankelijk van het vermogen van je accu en het type laadpunt heb je in een uur of vier een volle accu. Naarmate accu's groter worden, neemt de laadtijd toe. 's Avonds parkeer je je auto bij je huis, de accu wordt volgeladen en de volgende ochtend rijd je weer weg. Bij een publiek laadpunt betaal je zo'n 0,30 euro per kWh. De gemeente waar je woont moet zorgen voor een laadpunt dichtbij je huis. Dat gaat helaas niet overal even soepel. Uit onderzoek van de Vereniging Nederlandse Gemeenten afgelopen voorjaar bleek dat je bij veel gemeenten langer dan drie maanden op een laadpunt moet wachten. Dat heeft te maken met procedures rondom inspraak en aanleg. Ook zijn er gemeenten die laadpunten op normale parkeerplaatsen neerzetten. Dan kan het gebeuren dat je je elektrische auto niet kunt opladen, omdat er een benzineauto geparkeerd staat. De ene gemeenteraad heeft nu eenmaal meer aandacht voor milieu en klimaat dan de andere. Dus als je overweegt elektrisch te gaan rijden, kun je het beste zo snel mogelijk bij je gemeente aan de bel trekken en informeren naar het beleid. Overigens zijn er ook steeds meer bedrijven die laadpunten laten aanleggen voor hun medewerkers. Dat is ook handig. Als je acht uur op je werk bent, heb je zeeën van tijd om de accu op te laden. Een snellader gebruiken, bijvoorbeeld langs de snelweg, is geen goed alternatief. Je moet ze zien als extraatje. Deze laadpunten zijn alleen bedoeld om snel bij te laden. Hier betaal je zo'n 0,60 euro per kWh. Daarmee ben je net zo veel geld kwijt als voor benzine.

Lees ook: Wanneer kom ik in aanmerking voor een laadpaal?

Een eigen laadpunt is ideaal In het ideale geval schaf je je eigen laadpunt aan. Als je een eigen oprit of parkeerplaats hebt, moet dat zelfs. Wat dat precies kost, hangt af van het soort laadpunt en de situatie. Is je meterkast geschikt, of moeten er bijvoorbeeld extra kabels en groepen aangesloten worden? Een laadpunt kost inclusief het installeren 1000 tot 2000 euro. Het mooie van een eigen laadpunt is dat je kunt laden wanneer je wilt en dat het goedkoper is. Je tapt je eigen stroom. Daarvoor betaal je dezelfde energieprijs die je anders ook betaalt. Dan gaat je energierekening omhoog – tenzij je zonnepanelen hebt en je eigen energieleverancier bent. Maar normaal betaal je zo'n 0,21 euro per kWh. Daar kun je zo'n 5 kilometer mee rijden. Dus bij 15.000 kilometer per jaar gaat je energierekening per jaar met zo'n 630 euro omhoog. Maar je bent geen cent meer kwijt aan benzine.

Lees ook: Bij welke laadpalen kan ik mijn elektrische auto opladen?

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Radar+, Najaar 2019, nummer 1

Wil je meer van dit soort handige informatie? Kijk op radarplus.nl