background branding

'Huismerken worden alsmaar goedkoper'

200825 supermarkt.jpg

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken in supermarkten wordt steeds groter. Was het verschil in 2014 nog gemiddeld 24 procent, dan zijn huismerkproducten nu in het algemeen 45 procent goedkoper.

De Consumentenbond vulde voor het onderzoek bij vijftien supermarkten een boodschappenwagen met 125 verschillende producten van A-merken en een ander wagentje met dezelfde soort producten van het huismerk.

Was en vaatwas

Het prijsverschil tussen A-merken en huismerken van supermarkten groeit volgens de Consumentenbond elk jaar met circa 5 procent. 

Uitschieters zijn er vooral bij de wasmiddelen en vaatwastabletten. Zo is waspoeder van een huismerk volgens de onderzoekers gemiddeld 79 procent goedkoper dan dat van het merk Ariel.

Kortingen

Een enkele keer bleek het huismerk iets duurder dan het A-merk.

De bond komt ook nog met een tip: wie de voorkeur geeft aan A-merken doet er goed aan om op aanbiedingen te letten. De gemiddelde korting bij merkartikelen ligt tussen de 30 en 35 procent.

Bron: ANP