Hybride auto's

Rijden in een hybride auto is goed voor het milieu en sinds 1 februari fiscaal aantrekkelijk voor lease-rijders. Ook andere autorijders worden door de overheid gestimuleerd om 'groen' te rijden, minder CO2 uitstoot is immers goed voor het milieu. Maar is een hybride auto echt zo zuinig en milieuvriendelijk als ons wordt voorgespiegeld?

Forumreacties

139
  • Door Radar

Rijden in een hybride auto is goed voor het milieu en sinds 1 februari fiscaal aantrekkelijk voor lease-rijders. Ook andere autorijders worden door de overheid gestimuleerd om 'groen' te rijden, minder CO2 uitstoot is immers goed voor het milieu. Maar is een hybride auto echt zo zuinig en milieuvriendelijk als ons wordt voorgespiegeld? Maandag in Radar de antwoorden.

  • Door Johnths2

Ja, een hybride auto is zuinig! Een auto met een hybride aandrijving verbruikt in ieder geval minder brandstof. Het verschil met conventioneel aangedreven benzine auto's is ongeveer 35 á 40%. Deze waarde is niet uit de lucht gegrepen maar afkomstig van informatie die via mijn website www.john2211.nl (Toyota Prius Info Site) in de afgelopen 3 jaar ontvangen is. Deze website vertegenwoordigd een Toyota Prius community van min. 1500 Toyota Prius eigenaren. Mijn zorg en irritatie, Er zijn soms publicaties op het internet of uitspraken van zogenaamde deskundigen op TV die beweren, dat een hybride aangedreven auto, zoals de Toyota Prius of Honda Civic hybrid bijna net zoveel benzine verbruikt als een conventioneel aangedreven auto. Dit wordt dan vaak ondersteund met uitkomsten van zogenaamde testritten, die meestal niets meer zijn dan een eenmalig ritje met een van deze genoemde hybrides. Er wordt dan geen rekening gehouden met weersomstandigheden, buitentemperatuur, belading, droog of nat wegdek, soort route (stad, snelweg, etc.). Van goed doordachte en zuivere test procedures is meestal ook geen sprake. Wil je echter een goed en eerlijk beeld krijgen van het verbruik van een hybride auto t.o.v. een conventioneel aangedreven auto, dan zou je een rit kunnen maken over minimaal 300 km met daarin 33% stadsregio, 33% regionale wegen en 33% snelweg. Rij deze rit samen met een 3 tal gelijkwaardige conventioneel aangedreven benzine auto's en kijk wat het verschil in verbruik is. Dan zul je zien dat hybride aangedreven auto's zoals de Toyota Prius 35 tot 40% zuiniger kunnen zijn dan gelijkwaardige en conventioneel aangedreven concurrenten. Kan een Toyota Prius hybride de door de fabrikant opgegeven verbruikcijfers halen? Ja, dat kan! Tijdens een zuinigheidsrit d.d. 17 juni 2006 van ongeveer 300 km lengte die was uitgezet door TNO Automotive Delft met een parcours dat voldeed aan de EEC norm t.a.v. stads-, provinciaal- en snelwegverkeer. Heb ik samen met een navigator een verbruik van 4,08 ltr/100 km gerealiseerd. Dit is ruim onder het verbruik van 4,3 ltr/100 km, dat door de fabrikant Toyota als gemiddelde EEC verbruiksnorm voor de Prius HSD is opgegeven. Het benzineverbruik werd nauwkeurig gemeten door TNO Automotive en de vulopening v/d benzinetank is daarbij tijdens de testrit gesealed, zodat geen fraude kon worden gepleegd. Tijdens deze testrit werd er gecontroleerd of men zich aan de toegestane snelheden hield op de diverse weggedeelten. Dat is 120 km/hr op de snelweg, 80 provinciaal, 50 in de stad, etc. Er waren daarvoor tijdmetingen, controlevoertuigen en checkpoints. Hield men zich niet aan de spelregels dan volgde onherroepelijk diskwalificatie. De uitzending van Tros Radar d.d. 03-03-2008, Ik was benieuwd of Tros Radar zijn huiswerk goed had gemaakt en met eerlijke en goed onderbouwde antwoorden zou komen. Maar nee, dat was helaas niet het geval. Er werd toch weer het zogenaamde CNW onderzoek gebruikt, dat al lang door andere gerenomeerde onderzoekers was bestempeld als ongeloofwaardig knoeiwerk. Het CNW onderzoek was er op gericht om de SUV's in Amerika in een goed blaadje te brengen door de hybrides in een kwaad daglicht te stellen. Als men eerlijke informatie wil dan is de conclusie van een werkelijk goed onderbouwd en onafhankelijk onderzoek van het M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology) een aanrader. Daar wordt echt tot op het laatste boutje gekeken wat de Life time energiekosten van alle nu bekende aandrijfvormen zijn. Wie of wat is CNW marketing Research Mijn conclusie, Het zou prettig en geloofwaardiger zijn als men eens echt gedegen journalistiek onderzoek ging doen alvorens men dit soort items op TV uitzend. Het hele programma was gebaseerd op een oud model Toyota Prius van voor 2004 en vervolgens werd aan het eind van het programma in een kort zinnetje en terloops gezegd, dat het nieuwe model Toyota Prius veel milieuvriendelijker wordt geproduceerd. Meer en onafhankelijke informatie over de Toyota Prius hybride is te vinden op www.john2211.nl John Visbeen

  • Door servies

Ik hoop dat Tros radar met betrekking tot het milieu vriendelijk zijn van de Hummer niet een onderzoek van een Amerikaanse organisatie genaamd CNW Marketing gebruikt... Dit onderzoek is van een jaar geleden en was zo slecht gedaan dat ik denk dat de mensen die dit onderzoek hebben uitgevoerd nog steeds met een papieren zak over hun hoofd over straat lopen. Misschien dat de redactie het volgende artikel op slashdot maar eens moet lezen en de daar te vinden links eens moet bekijken: Hummer Greener Than Prius?