Hybride auto's (Achtergrond)
Rijden in een hybride auto is milieuvriendelijker dan rijden in een conventionele auto en sinds 1 januari fiscaal aantrekkelijk voor lease-rijders. Ook de 'gewone' automobilist krijgt korting als hij een hybride auto koopt. In Nederland zijn de Toyota Prius en de Honda Hybrid populair, maar ook de Lexus heeft 3 hybride versies. Van de Toyota Prius zijn er wereldwijd zelfs bijna een miljoen gekocht.
Leaserijders betalen voor deze auto slechts 14% bijtelling, privé gebruikers krijgen korting op de bpm (belasting persoonsvoertuigen en motorrijwielen). Die korting op de bpm krijg je als je auto een gunstig energielabel heeft. Heeft je auto een A-label, zoals de Toyota Aygo, dan kan je 1400 euro korting krijgen op de aankoopbelasting. Heb je een hybride auto krijg je zelfs 6400 euro korting.
Dat de Prius de milieuvriendelijkste auto is in haar categorie, staat vast. De Prius verdient haar groene imago. Maar Radar laat zien dat dit groene imago wat minder groen is dan Toyota doet voorkomen.
Zo maakt Toyota reclame met het feit dat de Prius 1 op 23 rijdt. Echter, van de tientallen mensen die Radar hun verbruik doorgaven, blijkt dat niemand dit verbruik haalt. Ook wij halen dit verbruik niet als we zelf met de Prius gaan rijden. Autovisie haalt 1 op 19. Over het algemeen is de Prius dus een zuinige auto, maar de automobilist die denkt 1 op 23 te halen, komt bedrogen uit. Aangeraden wordt dan ook om tijdens de proefrit het verbruik te meten of simpelweg aan de dealer te vragen wat haalbaar is. Bij 2 dealers van Toyota werd ook eerlijk gezegd dat 1 op 20 haalbaar is en dat 1 op 23 een meting van de fabriek is.
De Prius is volgens een Amerikaans onderzoek van CNW Marketing Research ook minder groen dan we aanvankelijk dachten. Dit Amerikaanse onderzoek kijkt naar het energieverbruik van een auto van het ontwerp tot aan de vernietiging. Het onderzoek heet dan ook heel toepasselijk 'Dust to Dust'. Aan het onderzoek is met zo'n 40 man 3 jaar gewerkt en het heeft een opmerkelijke conclusie. Als je kijkt naar de gehele levenscyclus van de Prius, dan is hij minder milieuvriendelijk dan gedacht. Vooral het feit dat er voor deze auto heel wat onderdelen over de hele wereld worden verscheept, zorgt ervoor dat de auto wat energie verbruikt. Tijdens het rijden is er zeker minder CO2 uitstoot, maar tijdens het maken van de Prius, is er al heel wat energie verbruikt waar de gebruiker geen weet van heeft. Vooral het verwijderen van deze high-tech auto's is slecht voor het milieu, stelt CNW Marketing Research.
Het onderzoek van CNW Marketing Research heeft voor veel opschudding veroorzaakt in Amerika omdat ze daar de Prius vergelijken met een Hummer. CNW Marketing Reserch stelt dat uit hun onderzoek komt dat het energieverbruik van de eerste generatie Prius hoger is dan die van een Hummer. Maar in nieuwe berekeningen waarbij ze hebben gekeken naar de tweede generatie Prius stellen ze hun conclusie bij. Deze Prius verbruikt tijdens de hele levenscyclus minder energie dan haar voorganger.
Feit is dat CNW Marketing Research een uniek onderzoek heeft gedaan dat laat zien dat er meer komt kijken bij een groene auto als de Prius dan alleen de CO2 uitstoot tijdens het rijden. En ook dan ligt het eraan wie in de hybride auto rijdt. Rijdt u doorgaans alleen op de snelweg, dan is de Prius voor u misschien niet zo'n goede keuze als u milieuvriendelijk wilt rijden. Er zijn dan ook andere auto's die misschien wel zuiniger rijden en met minder CO2 uitstoot. De Prius komt namelijk tot zijn recht als hij de kans heeft om de accu op te laden voor de elektomotor. Veel remmen, langzaam optrekken, kortom: rijdt u veel in de stad en met verschillende snelheden, dan is de Prius misschien wél een goede keuze.
Koopt u een Prius, of een andere hybride auto, dan krijgt u nu financieel voordeel vanuit de overheid. Prima, want de Prius is een groene auto. Hij is alleen wat minder groen dan we denken en het is afhankelijk van wie achter het stuur kruipt. Maar ook andere auto's verdienen de korting die de hybride auto nu krijgt. Bovendien is het van belang dat de overheid niet alleen naar de CO2 uitstoot kijkt tijdens het rijden, maar tijdens de hele levenscyclus van een auto, dus ook het productieproces. Vanaf 1 mei komt staatssecretaris De Jager van Financien met goede belabeling van de auto's wat betreft de bijtelling voor leaserijders en op Europees niveau komen er nieuwe regels voor CO2 uitstoot van auto's. Het gehele productieproces wordt daarin meegewogen.Lees hier de reactie van Toyota op de uitzendingLees hier de reactie van Toyota op het onderzoek van CNW Marketing Research (PDF-bestand).