ING schuldig aan discriminatie bij klantcontroles

Ing Logo

ING heeft gediscrimineerd op afkomst bij het controleren van klanten. Dat heeft het College voor de Rechten van de Mens op 25 juli geoordeeld, in een zaak die was aangespannen door twee ING-rekeninghouders. Zij kregen te maken met blokkades en ondervragingen van de bank toen ze een islamitisch klinkende naam in hun transacties noemden. 

Jalal Et-Talabi was een van de aanklagers. Toen hij 100 euro overmaakte voor zijn broer en daarbij diens islamitisch klinkende voornaam vermeldde, blokkeerde ING zijn transactie. De bank eiste bewijs van Et-Talabi dat het geld niet was bedoeld voor misdadigers die op internationale sanctielijsten staan. 

Dat had grote impact, zei hij op de zitting: ‘Ik ben gevraagd om gegevens van mijn broertje te geven zonder te weten waar die terecht zouden komen. Ik heb er slapeloze nachten van gehad.’ 

Waarom surveilleren banken? 

Het moet nu eenmaal van de wet, beweerde ING, want banken zijn verplicht om te voorkomen dat het geld van klanten naar terroristen of gesanctioneerde regimes gaat. Daarom controleren ze klanten als ze een naam opmerken die op een sanctielijst staat. 

ING erkent slechte communicatie

Maar de manier waarop ING controleert kan niet door de beugel, heeft het College voor de Rechten van de Mens nu bepaald. Zo kregen de twee klanten niet eens van de bank te horen waarom ze precies aan een verhoor werden onderworpen. ING erkent in een officiële reactie dat de communicatie tekortschoot en belooft daarin beterschap. 

‘Deze discriminerende screeningsmethodes moeten per direct stoppen’

Toch is daarmee de kous niet af, vindt PILP, het advocatenkantoor dat de aanklagers bijstaat. PILP wijst erop dat ING ook is berispt omdat zij niet heeft aangetoond dat haar manier van controleren proportioneel is. ‘Het College zegt eigenlijk: dit gaat veel te ver,’ stelt een PILP-woordvoerder. ‘Dus het aanpassen van de communicatie is belangrijk, maar zeker niet voldoende om invulling te geven aan het oordeel.  Deze discriminerende screeningsmethodes moeten per direct stoppen.’ 

Desgevraagd belooft ING ook andere maatregelen te nemen naast verbeterde communicatie, maar een woordvoerder kan niet zeggen wat voor maatregelen dat zijn of wanneer ze zouden ingaan. De bank zegt verder geschrokken te zijn dat haar klanten ‘zich gediscrimineerd voelen’.