Inwoners willen af van vervuilende auto's

uitlaatgassen-02-03-2018.jpg

Veel inwoners van grote steden willen dat hun gemeente meer doet tegen luchtvervuiling en de uitstoot van CO2. Dat blijkt uit onderzoek dat I&O Research heeft uitgevoerd in opdracht van Milieudefensie.

Van de ondervraagden is 72 procent voor het weren van vervuilende auto's uit de binnenstad. Ook zegt twee derde dat de auto mag wijken voor fietsers en groen. Slechts 10 procent wil dat de auto meer ruimte krijgt.

'In de stad is de auto echt op zijn retour', zegt Anne Knol van Milieudefensie. 'Steeds meer mensen realiseren zich hoe vervuilend auto's zijn en dat we met de ruimte in de stad veel leukere dingen kunnen doen.'

64 procent van de VVD-achterban is voor

I&O Research vroeg 3244 inwoners van de twintig grootste gemeenten naar hun ideeën over mobiliteit en ruimtegebruik. De groep is representatief voor de stadsbewoner. Zij werden ook gevraagd naar hun politieke voorkeur. Opvallend is dat 64 procent van de VVD-achterban voor het weren van vervuilende auto's is en dat slechts 17 procent vindt dat de auto meer ruimte moet krijgen.

'De kiezer is een stuk ambitieuzer dan de politieke partijen waar ze op stemmen', zegt Anne Krol van Milieudefensie in reactie op het onderzoek.

Bang voor onbereikbaarheid binnenstad

Veel winkeliers zijn juist bang dat de binnenstad onbereikbaar wordt. Anti-autobeleid maakt dat consumenten zich minder welkom voelen, aldus Detailhandel Nederland. 'Zeker als er geen goede ov-verbinding is of als die consument grote aankopen wil doen', zegt voorzitter Guido van Woerkom. Dat politieke partijen in hun verkiezingsprogramma's aansturen op een autoluwe binnenstad vindt hij een slechte zaak. Parkeerplaatsen en parkeergarages opdoeken is 'desastreus als je dat niet goed begeleidt'.

Detailhandel vreest verbanning auto

Anti-autobeleid zal consumenten zich minder welkom laten voelen als er geen goede ov-verbinding is of als die consument grote aankopen wil doen, stelt Detailhandel Nederland. Voor 'traditionele' winkels is het belangrijk dat winkelen zo toegankelijk en prettig mogelijk is, zodat consumenten niet afhaken en online gaan kopen. 'Een gastvrij en aantrekkelijk parkeerbeleid is geen overbodige luxe in een tijd waarin beleving een steeds belangrijker deel uitmaakt van het winkelen.'

Bron: ANP Mediawatch / AD