Inzicht in dataverbruik telefoon
Vorig jaar besteedden we aandacht aan de problemen rondom het dataverbruik bij Vodafone. Radar ontving daarop meer dan 2.000 klachten van Vodafone-klanten die waren geschrokken van de hoge rekening voor hun dataverbruik. Ze konden deze niet rijmen met hun gebruik.
Lees ook de tips om je dataverbruik binnen de perken te houden
Ondanks toezegging van Vodafone dat zij klanten inzicht zal bieden in hun dataspecificaties bestaat er een half jaar later nog steeds veel onduidelijkheid bij Vodafone-klanten. Zij weten niet waar hun hoge rekeningen voor dataverbruik op gebaseerd zijn.
Loze beloftes
Vodafone gaf naar aanleiding van de uitzending aan al deze klachten te gaan onderzoeken. Ook konden klanten met een Red abonnement gratis overstappen naar een nieuw soort abonnement. Daarbij wordt, bij overschrijding van de databundel, de internetsnelheid automatisch vertraagd zonder dat er kosten buiten de bundel worden gemaakt.
Vodafone gaf aan het dataverbruik voor klanten beter inzichtelijk te willen maken om dit soort klachten te voorkomen. We ontvingen echter ook in de afgelopen periode nog tientallen klachten van Vodafone-klanten over hun dataverbruik. De buiten-bundelkosten blijven een doorn in het oog. Bij contact met de klantenservice lopen ze vaak tegen een muur aan.
Recht op inzicht
In de uitzending van 15 september lieten we de uitspraak zien van de voorzitter van het College Bescherming Persoonsgegevens (CPB, de Privacywaakhond van Nederland) over deze zaak. De heer Kohnstamm stelt dat consumenten die hun hoge rekeningen niet kunnen rijmen met hun gebruik, inzicht moeten krijgen in de gegevens die de provider gebruikt om deze rekeningen op te stellen. Dit houdt in dat je als consument niet alleen kunt inzien wanneer je internet op je telefoon gebruikt hebt en hoe lang, maar óók aan welke apps en websites data is verbruikt. Zo heb je beter inzicht in waar je databundel aan opgaat. Je kunt dan zo nodig aanpassingen maken.
Het CBP heeft later onderstreept dat consumenten die hier vooraf toestemming voor geven, inzicht zouden moeten krijgen in hun dataspecificaties. Ook de Tweede Kamer heeft dit recht op inzage bevestigd naar aanleiding van onze eerdere uitzending. Uit navraag bij de klantenservices van een aantal grote providers blijkt echter dat, ondanks eerder genoemd besluit, klanten nog steeds geen inzicht kunnen krijgen in hun dataverbruik.
Nieuwe app Vodafone
Harry Odenhoven, directeur bij Vodafone, kondigde in de uitzending aan dat de provider de app gaat updaten, waardoor het over een paar maanden voor alle Vodafone klanten mogelijk is om het dataverbruik per app te kunnen bijhouden. In de komende maanden zal de app worden uitgerold, deze zal eerst beschikbaar zijn voor Android en daarna voor iOS. Deze toepassing moet consumenten meer inzicht bieden in specifiek verbruik.
T-Mobile
T-mobile (waar ook provider Ben een onderdeel van is) reageert als volgt op de vraag in hoeverre T-mobile klanten inzicht geeft in hun dataspecificaties als zij hier vooraf toestemming voor (willen) geven: 'Vaak willen klanten weten waar de MB’s uit hun bundel aan verbruikt zijn. Huidige overzichten maken geen onderscheid tussen Wifi- en bundelgebruik.'
T-Mobile vindt het belangrijk transparant te kunnen zijn naar haar klanten over hun dataverbruik. Er zijn ook klanten die dit niet willen omdat ze de behoefte niet hebben en hiervoor dus geen toestemming geven. T-Mobile werkt hard achter de schermen om aan de wensen van de klant te kunnen voldoen. 'Het is echter niet zo eenvoudig en het vergt een aanzienlijke aanpassing in onze IT-infrastructuur.', aldus een woordvoer van T-mobile.
KPN
KPN heeft nog niet gereageerd op de vraag hoe zij omgaan met verzoeken tot inzage van dataspecificaties.
Ongemerkt verbruik
Arnoud Wokke, smartphonedeskundige bij Tweakers, zet een aantal tips op een rij waarmee je zelf je dataverbruik kunt beperken. Wokke stelt dat er veel oorzaken kunnen zijn van een hoog dataverbruik. Een voorbeeld is dat je wifi thuis uitvalt, waardoor je telefoon automatisch terugschakelt naar je mobiele databundel en je ongemerkt gebruik maakt van 3- of 4G. Als je een filmpje aanzet op Netflix of je kijkt veel YouTube-video’s achter elkaar, dan tikt dat behoorlijk aan.
Ook kunnen apps op de achtergrond data verbruiken, een voorbeeld hiervan is de optie die Facebook vorig jaar heeft aangezet waarbij filmpjes automatisch in je tijdlijn worden gedownload en worden afgespeeld als je door je tijdlijn scrollt. Als veel van je Facebook vrienden filmpjes posten kan dit dus flink aantikken. Als je denkt dat je maar een paar minuten aan het Facebooken bent geweest, kan je telefoon in die tijd al wel 60 MB hebben gebruikt door de automatisch afspelende video's. Lees hier hoe je automatisch afspelen uitzet op je smartphone.
Andere apps die veel data verbruiken zijn onder andere YouTube, Netflix en Spotify. Bij gebruik van dit soort diensten met video en audio kan het onbewust hard gaan met de MB’s.
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
12Je probeert zuinig te zijn met internet op je telefoon, maar schrikt je rot als je een torenhoge rekening krijgt. In september besteedden we aandacht aan de klachten omtrent onverklaarbaar dataverbruik bij Vodafone. Maandag in Radar een vervolg; wat zijn de resultaten van het onderzoek naar de eerdere klachten, hoe spelen de providers in op wensen van de consument en wat kun je zelf doen om je dataverbruik inzichtelijk te krijgen? Lees meer: http://www.radartv.nl/uitzending/archief/detail/aflevering/16-03-2015/inzicht-in-dataverbruik-telefoon/ Maandag 16 maart in Radar, 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1
Volgens de woordvoerder van vodafone in de studio wordt het nummer van hun klanten nooit geblokkeerd terwijl net daarvoor in het filmpje het tegendeel bewezen is ? Lekker geloofwaardig! Eerst stelen ze je geld, vervolgens dwingen ze je om over te stappen naar een ander (duurder) abonnement en als je klaagt wordt je geblokkeerd??? Wordt nooit klant bij vodafone! Telecombedrijven hebben veel te veel macht! De overheid zou miljoenenboetes op moeten leggen aan bedrijven als vodafone als ze zo duidelijk niet mee willen werken aan de oplossing van HUN probleem wat ze bij de klant neerleggen als zijnde het probleem van de klant.
Goedeavond, Zojuist zag ik uw uitzending. Sedert midden vorig jaar heb ik een probleem met Vodafone over ten onrechte in rekening gebrachte kosten voor een databundel terwijl ik een abonnement had zonder databundel. Men restitueerde het ten onrechte in rekening gebrachte gebruik gedurende 3 maanden. Meer kon niet telefonisch geregeld worden met de servicedesk en voor restitutie van het resterend bedrag moest ik een brief schrijven. Inmiddels ben ik 5 brieven verder zonder een verdere tegemoetkoming te hebben ontvangen. Vorig jaar werd ik n.a.v. een brief 2 maal teruggebeld met de boodschap dat de betreffende medewerker niets voor mij kon doen. In het laatste gesprek zegde de medewerker toe dit schriftelijk aan mij te zullen bevestigen, maar dit gebeurde niet. Hierna ging ik door met schrijven maar reageerde men NIET. Kunt u iets voor mij doen? Vriendelijke groet, Edo Companjen