Kapotte lift seniorenflat – Reactie van woningcorporatie Havensteder

19102020 havensteder.jpg

Woningcorporatie Havensteder heeft gereageerd op de uitzending van Radar over de defecte lift in de seniorenflat.

Om met het goede nieuws te beginnen, we verwachten dat we de lift midden volgende week kunnen repareren. De fabrikant heeft ons toegezegd dat het onderdeel dan bij ons is. Onze aannemer staat paraat om de reparatie dan ook gelijk uit te kunnen voeren.
 
Dit is ook in onze ervaring een bijzonder lange doorlooptijd voor een reparatie. Erg vervelend voor de bewoners! De reden daarvoor is dat het materiaal van dit onderdeel niet standaard is en bij weinig liften gebruikt is. Daardoor houdt de leverancier er geen voorraad van. Het onderdeel wordt dus speciaal voor ons gemaakt, dat zorgt voor een lange levertijd. En het wordt maar bij één fabrikant geproduceerd. Dat maakt helaas dat wij afhankelijk zijn van deze fabrikant. Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen, besloten wij om het onderdeel dan zelf op voorraad te nemen. Een volgende keer kunnen we bewoners dan veel sneller helpen.
 
Bij liftstoringen die we niet direct kunnen verhelpen, informeren we de bewoners. Dat is in dit geval ook gebeurd: onze huismeester heeft op verschillende plekken posters opgehangen en zelf veel bewoners gesproken en vragen beantwoord. Ik kan me voorstellen dat we op deze posters misschien te weinig voortgang hebben gecommuniceerd en dat mensen daardoor het gevoel hebben dat het wel erg lang duurt. En we snappen dat mensen graag willen weten wanneer de lift weer werkt. Dat is voor ons een verbeterpunt, waar we gelijk mee aan de slag gaan.