Kilometervergoeding niet omhoog vanuit de overheid, wel vanuit je werkgever?

kilometervergoeding-780.jpg

De kilometervergoeding moet omhoog, vindt bijna 90 procent van bijna 3.400 polldeelnemers. Maar dat gaat 'ie niet, heeft het demissionaire kabinet vrijdag laten weten. Slechts 5 procent is het eens met deze beslissing. Nog eens 6 procent zou juist liever een lagere vergoeding zien, om reizen met de auto te ontmoedigen: '€ 0,19 is genoeg als je voor de zaak rijd, auto's rijden 1 op 18 tegenwoordig.' Heeft je baas misschien zelf iets te bieden? Bekijk de opties.

De onbelaste reiskostenvergoeding die werkgevers aan hun werknemers kunnen geven is al sinds 2006 19 cent per kilometer. Door inflatie en de hoge brandstofprijzen leggen veel mensen bij op hun tank. En een meerderheid van 89 procent vindt dat dit gecompenseerd moet worden met een hogere vergoeding. 25 cent, zeggen veel mensen. Ook 30 komt veel voor. Enkele uitschieters pleiten voor 75 cent per kilometer. En er is iemand die de 19 cent graag zou omdraaien:

19 cent? 91 komt eerst!

'Zeker met de huidige brandstofprijzen (die overigens voor het grootste deel uit accijns en BTW bestaan) is het een stuk reëler wanneer de cijfers worden omgedraaid naar €0,91/km. Heel veel vrijwilligers die nu belangeloos werk verrichten voor allerlei organisaties leggen nu heel dik toe op de vervoerskosten en dat is gewoon niet eerlijk en demotiverend.'

- Polldeelnemer

Het zijn echter niet enkel vrijwilligers die kosten maken voor het vervoer per auto: veel werknemers melden zich. Sommigen kunnen echt niet anders: 'Voor mijn werk moet ik vaak in de nacht terug naar het ziekenhuis, voor spoedoperaties. Als ik alleen overdag zou werken, zou ik geen auto hebben. Veel en veel te duur. Ik moet in de nacht 30 km rijden naar mijn werk. Er is dan geen ov en het is veel te gevaarlijk zonder auto buiten.'

Hiervoor komt ook uit de hoek van degenen die vinden dat de kilometervergoeding naar beneden mag begrip: 'Bij onbereikbaarheid voor OV zou de vergoeding 30 cent per kilometer moeten zijn', zegt iemand die vindt dat het voor de overigen naar beneden mag worden bijgesteld.

Maak openbaar vervoer gratis
- Polldeelnemer

Anderen stellen voor om juist gebruik van het OV te stimuleren: 'Voor huis-werk-verkeer zou een OV-kaart (met mogelijkheid van navervoer met OV-fiets) een betere optie zijn. Voor noodzakelijk autovervoer tijdens het werk kan gebruik gemaakt worden van een auto van de zaak die alléén voor werk gebruikt wordt en dus volledig door de baas gefinancierd wordt.'

Met de auto naar het werk mag best iets kosten
- Polldeelnemer

Mensen uit de groep die het prima vinden dat de kilometervergoeding 19 cent blijft, merken op dat het meer een extraatje is: 'Je hoeft er niet op te verdienen. Het is een onkostenvergoeding dus met de auto naar het werk mag best iets kosten.' Daarbij komt dat nieuwe auto's een stuk zuiniger zijn, merken meerdere mensen op: 'Dus kom je er nog steeds mee weg, met vergoeding en de prijs per liter. Toen in de coronatijd de benzine rond de €1,50 zat leverde ook niemand geld in bij de baas.' Daar kwamen meer mensen mee:

Toen de benzineprijs laag was kwam niemand op het idee om de vergoeding te verlagen!
- Polldeelnemer

Bovendien, zo vreest een ander: 'Als de kilometervergoeding omhooggaat is dat symbolisch. Om het ergens anders terug te halen'. Dat is aannemelijk, want iedere cent verhoging betekent miljoenen euro's aan gemiste belastinginkomsten voor de staat. Een woordvoerder van het ministerie van Financiën liet al voor de beslissing aan RTL weten dat een verhoging er niet in zit. De vergoeding geldt namelijk voor alle soorten van vervoer. Dan zou wandelen of fietsen ook extra vergoed worden, terwijl de kosten daarvan niet zijn toegenomen.

€0,19 is genoeg als je voor de zaak rijdt, auto's rijden 1 op 18 tegenwoordig
- Polldeelnemer

Bovendien, zo laat de woordvoerder weten: werkgevers kunnen zelf beslissen om een extra vergoeding uit te keren. Dit kan vanuit de vrije ruimte van de werkkostenregeling – handige informatie voor wie met de baas om tafel wil. En als je daar toch zit: een andere polldeelnemer, die weliswaar vindt dat 19 cent voldoende is (zie bovenstaande quote), geeft aan dat de werkgever ook iets zou mogen doen om het milieu te sparen: 'De werkgever zou iedereen een elektrische auto moeten geven.' Of een jaarkaart voor het OV, zoals hierboven al iemand opperde, dat kan natuurlijk ook.

Meer over de poll over de kilometervergoeding

De vraag of de kilomtervergoeding hoger moet worden, juist lager of gelijk moet blijven, is tussen 21 oktober en 8 november ingevuld door 3384 mensen. Wil jij ook je mening en ervaringen delen? Je kunt gratis lid worden van ons Radar Testpanel (