Klachten Plangroep - Reactie Gemeente Haarlemmermeer
Gemeente Haarlemmer heeft gereageerd op de Radar-uitzending van maandag 21 februari 2022 over Plangroep. Je kunt de reactie hier lezen.
Je bericht over het grote aantal klachten over Plangroep uit onze gemeente verbaast ons. Ik heb één van de klachtencoördinatoren van de gemeente zojuist gesproken en die liet me weten dat we sporadisch klachten binnenkrijgen over Plangroep. De klachten die we nog wel binnenkrijgen, maximaal 1 klacht per maand, worden onmiddellijk door de klachtencoördinatoren opgepakt en aan Plangroep doorgegeven waarna er samen naar een oplossing wordt gezocht.
Het contract wat de gemeente met Plangroep heeft loopt nog tot 1 januari 2023. Voordat dit afloopt zal de samenwerking geëvalueerd worden. Zonder deze evaluatie gaan wij niet in op vragen over de uitbesteding van de schuldhulpverlening.
Nadat duidelijk werd dat de dienstverlening van Plangroep niet voldeed aan de eisen die wij stellen aan een goede schuldhulpverlening, hebben wij veelvuldig contact gehad met Plangroep. Zo hebben er gesprekken plaatsgevonden op directieniveau en vindt ook op uitvoeringsniveau frequent overleg plaats over de voortgang van de dienstverlening. Plangroep heeft een aantal concrete maatregelen genomen om de dienstverlening te verbeteren. Er zijn veertig extra medewerkers aangetrokken om achterstanden weg te werken en het callcenter uit te breiden om zodoende de bereikbaarheid te verbeteren.
Het oplossen van de problemen bij Plangroep is een proces waarbij we als gemeente nauw betrokken zijn. Wij willen dat proces niet verstoren door de verantwoordelijk wethouder in jullie uitzending op het onderwerp in te laten gaan.
Ik kan je dus helaas onze medewerking aan de uitzending van vanavond niet toezeggen.
Als de inwoners uit Haarlemmermeer die zich bij jullie gemeld hebben zich melden bij onze klachtencoördinatoren kunnen die er, samen met Plangroep, voor zorgen dat hun klachten worden onmiddellijk worden opgepakt en opgelost.