Klachtenregen IKEA: 'Slechte bereikbaarheid, lang wachten en hoge bezorgkosten'

ikea  28012021 .jpg

Het regent al weken honderden klachten over woonwarenhuis IKEA, schrijft het AD. Volgens de krant gaat het onder meer om producten die niet of kapot worden geleverd, terugbetalingen die achterblijven en een klantenservice die van de aardbodem verdwenen lijkt.

Op basis van ruim 10.000 recensies op Trustpilot scoort het woonwarenhuis een 1,6 op een schaal van 5, volgens de krant een bedroevend cijfer voor een internationaal bekende keten. Ook op Klacht.nl lieten honderden teleurgestelde klanten van zich horen en op het digitale Klachtenkompas van de Consumentenbond zijn de afgelopen 12 maanden bijna 250 klachten ingediend.

Radarforum IKEA-klachten

Ook op het forum van Radar uiten klanten hun ongenoegen over onder andere de bereikbaarheid en levertijden. 'Ik heb 3 januari een bestelling geplaatst bij IKEA. Een babyspeelmat, deze zou 21 januari geleverd worden. Helaas is dit niet gebeurd en stond er in de mail: 'Kan drie tot vier dagen langer duren'. We zijn ondertussen een week verder en heb nog steeds niks. Heb een Track & Trace en daar staat 'Bestelling wordt gereed gemaakt'. Dit staat er helaas al weken.' 

Een andere forumgebruiker meldt: 'Tot mijn verbazing heeft een groot concern als IKEA moeite met het verwerken en afleveren van de online bestellingen. Social media staat bol van ontevreden klanten. Er wordt geklaagd over levertijden en vooral over de bereikbaarheid van IKEA. Zelf heb ik een vergelijkbare negatieve ervaring.' Je kunt het verhaal van deze klant hier lezen. 

Ook zijn klanten ontevreden over de hoge bezorgkosten nu ze zelf niets kunnen ophalen en 49 euro moeten betalen voor bijvoorbeeld een kastdeur.

Reactie IKEA

IKEA zegt de geschetste situatie te herkennen en wijst naar de ongekend hoge vraag naar producten. 'De huidige coronasituatie vraagt ongekend veel van onze operatie en brengt grote uitdagingen met zich mee', aldus een woordvoerder tegen de krant.

In een reactie aan een klant met de woonketen het volgende: 'Vanwege de ongekend hoge vraag kunnen we momenteel minder nieuwe bestellingen aannemen. De klantenservice is drukker dan ooit tevoren. We realiseren ons dat we daardoor niet iedereen kunnen helpen zoals we graag zouden willen en dat spijt ons. We doen er elke dag alles aan om onze service te verbeteren en adviseren klanten die onze klantenservice niet kunnen bereiken, onze veelgestelde vragen te raadplegen.'

Ikea vervolgt: 'Hopelijk is het op korte termijn weer mogelijk om online bestellingen bij de winkel op te halen en uiteindelijk onze winkels te heropenen.'

ANP / MediaWatch