Klant Wehkamp doelwit internetboeven

Wehkamp waarschuwt alle klanten tegen een bende die probeert de inlogcodes van klanten te achterhalen. In een mailbericht geeft de internetgigant aan dat Wehkamp geen bericht heeft gestuurd aan klanten om persoonlijke inloggegevens achter te laten.

In het bericht krijgen klanten de boodschap dat zij hun account moeten actualiseren. Ze moeten dan op een link klikken om bij een site te komen. Op die site konden de klanten de inloggegevens invoeren. 'Nadat u dit heeft gedaan', meldt het misleidende bericht, 'kunt u weer op een veilige manier gebruikmaken van uw account bij wehkamp.nl.'

Dit soort phising-berichten zijn vaak in krom Nederlands gesteld. In dit geval ontbreekt het woord 'manier' dat tussen 'veilige' en 'gebruik' had moeten staan. „Alerte klanten attendeerden ons op het vreemde bericht en wij hebben het laten uitzoeken. Er blijkt een bende te zijn die ook bij andere webwinkels actief is geweest,'' aldus een woordvoerster van Wehkamp.

Met een gestolen code kunnen criminelen artikelen bestellen. De rekening komt dan bij de klant terecht van wie de gegevens zijn ontvreemd. Hoe criminelen omgaan met het feit dat een afleveradres moet worden gebruikt, is onbekend.

Ook GWK Travelex weet dat criminelen proberen hun beeldmerk of dat van Western Union te misbruiken. In hun geval zou het gaan om een e-mail waarin de ontvanger te horen krijgt een prijs te hebben gewonnen. Na het betalen van administratiekosten (die men nooit meer terugziet) zou de ontvanger de prijs ontvangen.

Bron: Algemeen Dagblad.