'Klanten keukenverkoper Mandemakers worden onder druk gezet'

25112020keuken.jpg

De Consumentenbond heeft kritiek op keukenverkoper De Mandemakers Groep (DMG), omdat klanten veel meer onder druk zouden worden gezet bij het kopen van een keuken dan bij andere bedrijven. Ook is het advies vaak matig, zegt de Consumentenbond op basis van eigen onderzoek. Daarbij werden ruim 1500 consumenten gevraagd naar hun ervaringen en werd een steekproef gedaan bij keukenwinkels.

Ruim een kwart (28 procent) van de ondervraagden voelde zich onder druk gezet door de verkoper. Vooral Brugman, Grando, Keuken Kampioen, Keukenmaxx, KeukenConcurrent, KüchenDirect, Mandemakers Keukens, Nieuwenhuis Keukens, Piet Klerkx, Tulp Keukens en Wooning maken zich daar schuldig aan. Zij zijn allemaal onderdeel van DMG. Bij deze winkels voelde 57 procent van de consumenten de verkoopdruk. Bij andere winkels ligt dat percentage veel lager (15 procent). IKEA springt er in positieve zin uit: 97 procent van de kopers ervoer geen enkele druk, aldus de bond.

Consumenten klagen over onduidelijke offertes en over vele vage kortingen

Consumenten klagen bijvoorbeeld over onduidelijke offertes, die ze vaak niet meekrijgen, en over de vele vage kortingen die zogenaamd maar één dag gelden. Ook storen ze zich aan de urenlange 'gijzelingen', waarin de verkoper ze aan de praat houdt en waarna ze bijna geen nee meer durven te zeggen. Ook over het verstrekte advies zijn veel klanten niet tevreden. Van de consumenten die een winkel van DMG bezoeken is 38 procent tevreden. Bij andere winkels ligt dit percentage op 73 procent.

'In 2017 kwam de keten ook al slecht uit ons onderzoek'

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, noemt DMG hardleers. 'In 2017 kwam de keten ook al slecht uit ons onderzoek. Helaas moeten we vaststellen dat er in de tussentijd niets veranderd is. Wij vinden deze handelswijze volstrekt onacceptabel en hebben de Autoriteit Consument & Markt dan ook geïnformeerd over onze bevindingen.'

DMG benadrukt in een reactie ook zelf uitgebreid te onderzoeken of klanten tevreden zijn. De scores die het bedrijf daarbij haalt, zouden juist wijzen op een zeer hoge klanttevredenheid. De keukenverkoper stelt verder dat het niet in het eigen belang is om klanten onder druk te zetten om keukens te kopen die ze eigenlijk niet willen. 'Als er klanten zijn die dat zo ervaren hebben dan spijt ons dat en gaan we in gesprek met hen als ze dat bij ons aangeven.'

Lees ook: Consumentenbond start hulplijn voor slachtoffers cybercriminaliteit

Bron: ANP