Kledingapp Vinted speelt voor eigen rechter – Reactie ACM

vinted lgo.jpeg

Hieronder lees je de reactie van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op de uitzending van Radar over een gebruiker van het platform die de organisatie lastig kan bereiken.

Een online bedrijf moet op minimaal twee manieren bereikbaar zijn. Telefonische bereikbaarheid is niet wettelijk verplicht, maar als dit wordt aangeboden verplicht de wet dat je via dit kanaal effectief moet kunnen communiceren. Dat houdt in dat je tijdig iemand aan de telefoon krijgt en dat problemen opgelost worden. Ook geldt dat een bedrijf intern de zaken goed regelt en zo nodig consumenten laat terugbellen door de juiste persoon/afdeling. Als je in het Nederlands communiceert via je website, moet je vooraf melden dat de klantenservice niet in het Nederlands is, als dat het geval is. Dit moet worden gemeld voordat je een overeenkomst afsluit.

Vinted heeft een faciliterende rol tussen twee consumenten die onderling een overeenkomst sluiten. Op de rechtsverhouding tussen deze consumenten is het consumentenrecht niet van toepassing. Wel sluiten zowel de koper als de verkoper een overeenkomst voor de diensten van Vinted voor het verzenden en ontvangen van de betaling.