background branding

Kleinere verpakkingen: een sneaky methode voor prijsverhoging | Radar Checkt!

Producten die afnemen in hoeveelheid zonder dat je het door hebt en dat terwijl de prijs gelijk blijft of zelfs stijgt. Het afgelopen jaar krijgen consumenten steeds meer te maken met de zogenoemde 'krimpflatie'. Toch hebben veel mensen het niet door, de voedselfabrikanten zijn namelijk niet transparant over de afname van de inhoud en daarnaast blijven veel verpakkingen van de buitenkant hetzelfde.  

Foodwatch heeft samen met Radar meerdere voedingsmiddelen onder de loep genomen.

In de tabel hieronder zie je een aantal gevallen van krimpflatie. Daarbij is het belangrijk dat de stijging van de prijs per kilo niet alleen wordt verklaard door de kleinere verpakkingen, maar in de meeste gevallen samengaan met een algemene prijsstijging.  

Meer gevallen van krimpflatie?

Op de oproep van Radar met de vraag of mensen ervaring hebben met krimpflatie, kwamen veel reacties binnen. Zo viel op dat wc-papier korter is geworden, Karvan Cévitam de limonade heeft verminderd van 750 ml naar 600 ml en dat de frikandellen van Mora 10 gram minder wegen en daarmee een stuk korter zijn. ‘Ik heb wel een beetje begrip voor hogere prijzen, maar wees daar eerlijk in en sjoemel niet met de verpakking’, reageert iemand.

Bekijk alle foto's en voorbeelden van krimpflatie die mensen stuurden, en meer cijfers:

Krimpflatie: 'Extra winst zonder dat de klant het beseft'

Met die transparantie is campagneleider Frank Lindner van Foodwatch het eens. ‘Krimpflatie is moeilijk om te ontdekken. Vaak zijn oude verpakkingen weggegooid en oude prijzen moeilijk te achterhalen’, zo legt hij uit. ‘Wij eisen transparantie over deze geniepige veranderingen van verpakkingsformaten en prijzen. Vanuit het oogpunt van transparantie en wederkerigheid willen we dat ook prijsverhoging en inhoudsverlaging duidelijk kenbaar moeten worden gemaakt. ‘Helaas even 50 gram minder!’, ‘Door hoge grondstofkosten sterk in prijs verhoogd!’, dat zouden ook zichtbare leuzen moeten zijn.'

Update

Wie heeft de kleinste?

Radar roept een nieuwe award in het leven: ‘Wie heeft de kleinste?’. Heb jij een product gezien waarvan de inhoud fors verminderd is? Geef deze dan nu op via dit formulier

Oorzaken krimpflatie

Als oorzaken voor de prijsverhoging en inhoudverlaging geven verschillende producenten aan Radar door dat dit komt door de stijging van de kosten voor energie en ingrediënten. Maar klopt dit wel? Levensmiddelentechnoloog IJsbrand Velzeboer heeft voor Radar meerdere producten uit het onderzoek met Foodwatch bekeken en wat blijkt, de kosten zijn niet reëel als je kijkt naar de gestegen prijzen.

Uit een enquête van Radar blijkt dat 27 procent van de mensen gelooft dat winst de reden is voor de krimpflatie. 'De prijzen gaan omhoog, maar de supermarkten maken grote winsten. De oorlog, klimaatverandering energieprijzen worden gebruikt om te verantwoorden dat de prijzen omhoog moeten', zo wordt er gedacht.

Oorlog als excuus

Bijna 2 op de 3 mensen geven aan dat zij in de oorlog in het geheel géén vergoelijking zien voor het toepassen van krimpflatie. ‘Marge en misbruik maken van de situatie’, noemt iemand het. ‘De oorlog in Oekraïne wordt aangegrepen om de prijzen te verhogen, ook als het geen direct gevolg heeft.’ Ook retaildeskundige Michel Kregel vindt het schandalig dat de oorlog als reden wordt gebruikt. ‘Het is misbruik maken van een ander zijn ellende, dat geeft niet het recht aan producent en supermarkt om hier misbruik van te maken. Ik vind het een kwalijke ontwikkeling.’

 ‘Zeker in tijden van hoge inflatie is deze praktijk ronduit schandalig te noemen’, vult Lidner aan. En dus eist Foodwatch op hun website het verplichten tot duidelijke informatie op de voorkant van producten over formaatwijzigingen en prijswijzigingen.

'Een geniepige manier van prijsverhogen'

Frikandellen, body butter, theezakjes, WD-40, kattenvoer, papieren zakdoekjes, snoep en condooms: je kunt het zo gek niet bedenken of er zit opeens minder in de verpakking. Bekijk alle voorbeelden van krimpflatie.

Onduidelijkheid over kaascrackers G'woon

In de uitzending vermeldde Radar onder andere de kaascrackers van het huismerk G'woon. Daarover willen wij het een en ander verduidelijken. De tip kregen wij doorgestuurd van een kijker. Hij meldt aan de redactie dat hij de verpakkingen niet meer heeft. Hij haalt de crackers uit de doos, en stopt ze in een doos waar de crackers 'net wel net niet inpassen'. Toen zag hij dat de crackers kleiner waren en gemakkelijk in het opbergdoosje pasten. Er zat toen nog een oude grote cracker in. 

Vanuit de producent van de kaascrackers, Bergbanket, kreeg de redactie een mail binnen. Het is volgens het bedrijf 'niet waar' dat die crackers zijn verkleind. 'Het gewicht per cracker, aantal crackers per pak en het gewicht per pak zijn onveranderd. Dit wordt allemaal middels een checkweger gecontroleerd. G'woon is een huismerk van Super Unie en wij (Bergbanket) zijn de producent. Wij produceren ook voor andere huismerken. Deze zijn soms langer en hoger in gewicht. Dit is ook allemaal op de juiste manier op de verpakking weergegeven. Wij vermoeden dat gisterenavond op tv deze twee crackers met elkaar vergeleken zijn, zonder de verpakking ervan te tonen.'