'Koop niet alleen vuurwerkbril, draag hem ook'

Elk jaar worden er meer vuurwerkbrillen verkocht, ongeveer 700.000 in 2012, maar veel mensen zetten die uiteindelijk niet op. Daarnaast is het belangrijk dat niet alleen de afstekers van vuurwerk, maar ook de kijkers naar vuurwerk een beschermende bril dragen.

Dat zijn de boodschappen van de jaarlijkse campagne die het gebruik van vuurwerkbrillen promoot en die vanaf dit jaar de Nationale Campagne Vuurwerkbril heet.

De campagne, waaraan onder andere het Oogheelkundig Gezelschap, het Oogziekenhuis, Vuurwerkpreventie, optiekbedrijven en nu ook de vuurwerkbranche meedoen, richt zich vooral op leerlingen van basisscholen.

Vorig jaar werden 700.000 brillen verkocht, zegt een woordvoerster van het Oogheelkundig Gezelschap, de vereniging van oogartsen. De verkoop van deze brillen stijgt volgens haar ieder jaar met 100.000 stuks.

Afgelopen jaarwisseling was het voor het eerst dat er minder kinderen met vuurwerkverwondingen aan hun ogen in het oogziekenhuis werden opgenomen. Het ziekenhuis kreeg tijdens de jaarwisseling 23 patiënten binnen, van wie de meesten (jonge) mannen waren. Slechts zeven van de slachtoffers met oogletsel waren jonger dan achttien jaar.

De campagne moet er toe leiden dat ook mensen die kijken naar vuurwerk een bril opzetten, want deze groep heeft elk jaar het grootste aantal slachtoffers.

Volgens oogarts Tjeerd de Faber van Oogziekenhuis Rotterdam moet het dragen van een vuurwerkbril op oudejaarsdag net zo normaal worden als het dragen van een gordel in de auto.

De oogartsen proberen zoveel mogelijk gemeentes aan te sporen gratis vuurwerkbrillen uit te delen aan leerlingen van basisscholen. 

Tientallen bedrijven hebben al laten weten dat zij dit jaar scholen in hun gemeente willen sponsoren en de brillen voor alle scholieren zullen betalen.

De Nationale Campagne Vuurwerkbril start in november. 

Bron: ANP / De Telegraaf