Kosten bij kleine medische ingrepen 'onbegrijpelijk hoog'

arts_stethoscoop312.jpg

Ziekenhuisrekeningen zijn uitgebreider, gemakkelijker te lezen en beter te controleren. Daar staat tegenover dat consumenten geen begrip kunnen opbrengen voor hoge kosten bij kleine, kortdurende ingrepen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

In navolging van de Nationale Ombudsman pleit de Consumentenbond daarom voor een ander declaratiesysteem voor kleine verrichtingen, met reële tarieven.

'Torenhoge bedragen'

Directeur Bart Combée op de site van de bond: 'Consumenten pikken het niet dat zij voor eenmalige bezoekjes aan het ziekenhuis of voor kleine verrichtingen torenhoge bedragen moeten betalen. Daarom drukken wij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op het hart om dit te veranderen'.

Zo veel mogelijk in begrijpelijke taal

De NZa, ziekenhuizen en zorgverzekeraars hebben twee jaar gewerkt aan het begrijpelijker maken van ziekenhuisrekeningen. Van behandelingen die na 1 juni 2014 zijn begonnen moet op de rekening staan welke zorgactiviteiten (zoals polikliniekbezoek, röntgenfoto of onderzoek) wanneer hebben plaatsgevonden, en de diagnose moet erop vermeld zijn - en dit alles zo veel mogelijk in begrijpelijke taal.

Bron: Consumentenbond