Lidl adverteert met 'veilig een zomerse kleur' maar dat bestaat niet

Supermarkt Lidl adverteert in landelijke kranten met zonnebrandcrème van eigen huismerk Cien. Daarbij belooft het 'veilig een zomerse kleur', maar de klantenservice blijkt dit merk en deze reclamecampagne niet te kennen. Dermatoloog Renate van den Bos zegt dat 'veilig zonnen' niet bestaat.

Radar belde drie keer met de klantenservice van de Lidl om te informeren naar de slogan 'veilig een zomerse kleur'. Twee keer bleken medewerkers niet op de hoogte van de advertentie en kende men het merk Cien ook niet. Cien is het huismerk van Lidl. Opmerkelijk.

Veilig zonnen is dan belangrijk, want gezondheidsinstituut RIVM waarschuwde eerder deze week voor een hoge zonkracht voor de tijd van het jaar. Daardoor is de kans op verbranden groter wat zorgt voor een snellere veroudering van de huid. De afgelopen week lag de zonkracht op vijf, dat betekent dat je binnen twintig minuten kan verbranden. De rode kleur op je huid volgt pas enkele uren later.

'Veilig zonnen bestaat niet'

Volgens dermatoloog Renate van den Bos van het Erasmus MC bestaat veilig zonnen niet. 'Gezond roken bestaat ook niet, op een gezonde manier bruin worden ook niet.' Van den Bos zegt dat het prima is om een paar keer kortdurend de zon in de tegen. 'Je hebt zon nodig voor de aanmaak van vitamine D.

Gevolg van verbranden?

Als je acuut verbrandt kan dat leiden tot melanoomkanker. Dat is een vorm van huidkanker waaraan elk jaar 800 mensen sterven. 'Mensen die nooit verbranden, maar wel bruin worden, riskeren het plaveiselcarcinoom. Dat is een andere soort huidkanker. Het gaat dan om de opeenstapeling van zonuren die je in je leven hebt verzameld. Des te meer zonuren, des te hoger de kans op huidkanker.'

Cijfers

Jaarlijks krijgen 150.000 mensen te horen dat ze kanker hebben. Daarvan gaat het in 60.000 gevallen om huidkanker. Bij 90.000 mensen gaat het om een andere vorm van kanker, zoals borstkanker en darmkanker.

Welke factor?

Van den Bos adviseert dat je in de zomer altijd minimaal factor 30 moet gebruiken. Gebruik tot aan factor 50. 'Heel belangrijk is herhaald smeren. Smeer elke twee tot drie uur. Smeer je in voordat je de zon ingaat. Zit je al op het strand en ga je je dan pas insmeren? Dan is het mosterd na de maaltijd'. Tip van de dermatoloog: smeer je weer in na het zwemmen, alles spoelt er namelijk in het water weer af.

Reactie Lidl

Lidl vindt het vervelend dat de klantenservice niet het juiste antwoord heeft gegeven. Over de slogan 'veilig een zomerse kleur' zegt Lidl het volgende in een reactie: 'Met de zomermaanden voor de deur wijst Lidl op het belang van veilig zonnen en de bescherming die je daarvoor nodig hebt. Zoals algemeen bekend is het belangrijk om jezelf - en zeker ook kinderen - goed te beschermen tegen de zon door zonnebrandcrème te gebruiken. Lidl biedt hiertoe een ruim assortiment zonnebrandcrèmes, deze producten voldoen allen aan de geldende wet- en regelgeving en zijn goed getest.'