Lidl mag biertje Kordaat blijven verkopen

lidl-28022019.jpg

Supermarktketen Lidl mag bier van het merk Kordaat blijven verkopen. Brouwerij Grolsch eiste in een kort geding dat de prijsvechter het biertje uit de schappen zou halen, omdat het te veel op zijn eigen merk Kornuit zou lijken. De rechtbank Rotterdam ging niet mee in die klachten en wees de eisen van Grolsch af.

Volgens de rechtbank was grote vraag of de twee namen, die beide met de letters 'kor' beginnen en met een 't' eindigen, voor verwarring kunnen zorgen onder klanten. De voorzieningenrechter vond van niet, omdat de klemtoon bij Kornuit en Kordaat op een andere lettergreep ligt. Daarnaast zijn er qua vormgeving genoeg verschillen tussen de twee biertjes, zo luidt het oordeel.

Grolsch is geschokt en verrast en beraadt zich op hoger beroep

Grolsch laat weten 'geschokt en enorm verrast te zijn' door de uitspraak. De Twentse bierbrouwer beraadt zich op een hoger beroep en neemt binnenkort een definitief besluit over verdere juridische stappen. 'We vinden nog altijd dat Lidl inbreuk maakt op ons Kornuit-merk', aldus een woordvoerder.

Volgens Grolsch lijken niet alleen de namen en de vormgeving van beide biertjes te veel op elkaar. Lidl zou ook meeliften op het imago dat de brouwer rond Kornuit had opgebouwd in reclamecampagnes. Zo lijkt de bebaarde jongeman op het etiket van Kordaat volgens Grolsch veel op de mannen uit tv-spotjes voor Kornuit.

Lidl is tevreden en ziet hoger beroep met vertrouwen tegemoet

Lidl is tevreden. Een eventuele beroepszaak ziet de supermarktketen met vertrouwen tegemoet. 'De merkontwikkeling van Kordaat is een zorgvuldige procedure geweest waar Lidl van haar eigen kracht is uitgegaan', zegt een woordvoerder. Van verwarring met andere merken zou sowieso niet snel sprake zijn, omdat het pilsje uitsluitend in filialen van Lidl verkrijgbaar is.

Bron: ANP