Lidl reageert op kritiek uitbreiding A-merken in assortiment

08072020 lidl.jpg

Lidl heeft begin juli de campagne 'A, merk je het al?' gelanceerd. Hiermee wil de supermarktketen benadrukken dat ze steeds meer A-merken verkopen. Niet alle klanten zijn echter blij met deze ontwikkeling. 'Ik ga juist naar de Lidl omdat ik geen behoefte aan die A-merken heb', aldus een klant.
 

De keten meldt op Facebook dat ze meer A-merken verkopen zodat de klant nergens anders meer naartoe hoeft te gaan. Ook doen ze een oproep: 'Welk merk zou je graag nog in onze winkels willen zien?'

Kritiek op social media

Op social media is te lezen dat sommige klanten graag een uitbreiding zien van het assortiment met een bepaald A-merk, maar er is ook kritiek. 'Ik vond het al niks bij het eerste A-merk dat kwam en toen weer wat, en toen weer. Nu wordt het alleen maar erger en gaat het nergens meer over. Lidl moet Lidl blijven, de producten zijn goed genoeg! Ik denk dat je op deze manier juist klanten wegjaagt.'

Een andere klant schrijft: 'Waarom A-merken? Er zijn al genoeg A-merken bij andere winkels. Eerst de Aldi, nu Lidl. Waar blijven de goedkope supermarkten?'

'Behoud de eigen identiteit'

Dit sentiment wordt gedeeld door klanten die: 'júíst naar de Lidl gaan omdat het eigen merk soms beter is dan een A-merk', 'willen dat de eigen identiteit behouden blijft' of 'liever zien dat de supermarkt zich focust op het blijvend in het assortiment houden van producten die steeds maar twee keer in het jaar in het schap liggen'. Er zijn ook klanten die van mening zijn dat Lidl door deze ontwikkeling steeds duurder wordt.

Niet allemaal negatief

Het is echter niet allemaal kritiek wat de klok slaat. Voor sommige klanten 'scheelt het weer een ritje naar een andere supermarkt' en is het dus een mooie aanvulling van het assortiment. Ook worden er verschillende suggesties gedaan voor wat betreft de uitbreiding.

Reactie Lidl

De kritiek lijkt vooral dus voort te komen uit de vrees dat de Lidl-formule verder verandert en dat de supermarkt duurder wordt. In reactie op de klachten meldt Marian Verheij, pr & communicatie van Lidl Nederland, desgevraagd: 'Wij oriënteren ons continu op nieuwe artikelen en spelen hier zo goed mogelijk in op de wensen van onze klanten. Daarbij houden wij ons te allen tijde vast aan hetgeen waar Lidl voor staat; de hoogste kwaliteit voor de laagste prijs. Dit geldt voor alle artikelen die wij verkopen.'

'Het is een lokkertje'

Merken- en retaildeskundige Paul Moers wilt in reactie op deze ontwikkeling als eerste benadrukken dat de producten van Lidl het voortouw hebben genomen in de 'quality discounter'. 'Als je naar hun producten kijkt en vergelijkt met de jaren negentig en wat het nu is, dan zijn die producten ongelofelijk goed geworden. Lidl misstaat dus niet tussen de A-merken.'

Hij vervolgt: 'De supermarktketen ziet Aldi ook A-merken toevoegen en zij willen in die concurrentiestrijd mee blijven gaan. Ten tweede willen zij een paar 'hardlopers' als een soort lokkertje in hun winkels zetten, zodat klanten die ook daar kunnen krijgen. Dat zal altijd beperkt blijven. Het is dus niet zo dat Lidl helemaal overgaat op A-merken.'

'Wonderlijk'

Daarnaast is het volgens Moers extra toegevoegde waarde omdat het wordt verkocht tegen een spotprijs. 'Je moet je dan wel afvragen waar je als A-merk precies mee bezig bent, want het is natuurlijk heel raar als je bij een Albert Heijn de volle mep betaalt, terwijl je hetzelfde product bij een Lidl of Aldi voor veel goedkoper krijgt. Dat is voor het imago van het merk wel wonderlijk, want hoe exclusief en bijzonder ben je nou eigenlijk? Maar door de honger naar omzet nemen ze dat soort risico’s blijkbaar voor lief.'