Maandag in Radar: energieclaims, alcohol zonder ingrediëntenlijst en agressieve verkoop thuisbatterijen

Wijn Etiket

In de Radar-uitzending van maandag 13 oktober zie je hoe consumenten via massaclaims de strijd aangaan met hun energiemaatschappij. Verder opent Fons de jacht op de hardnekkige en agressieve verkopers van thuisbatterijen die onder nieuwe namen hun misleidende praktijken voortzetten. Tot slot zoeken we uit waarom je tot op de gram weet wat er in een pak chips zit, maar er geen ingrediënten op een fles wijn of andere alcohol hoeft te staan.

Massaclaims tegen energiebedrijven

Tijdens de energiecrisis zagen consumenten hun energierekening binnen korte tijd meerdere keren in een rap tempo stijgen. Van bijvoorbeeld 200, naar 400 naar 800 euro, binnen een jaar. Mogen energiebedrijven meerdere keren per jaar de energietarieven verhogen? Met die vraag worden tien grote energieleveranciers nu geconfronteerd door collectieve claims. De Consumentenbond is deelnemer in één van die claims en schuift aan in de studio. Wat kunnen we als consument verwachten van deze collectieve claims?

Het gaat maar door: agressieve telefonische verkoop van thuisbatterijen 

De telefonische verkopers van thuisbatterijen weten maar niet van ophouden. Ondanks waarschuwingen van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Eerst verleiden ze mensen om een 'vrijblijvende' offerte te tekenen. Later blijkt dit een koopovereenkomst te zijn. En als je er onderuit wil, doen ze je geloven dat dit niet meer kan.

Ze worden agressief, intimideren en zetten mensen onder druk nú geld over te maken. Radar heeft al vaak aandacht besteed aan deze praktijken. Het zijn steeds andere bedrijven, maar de werkwijze is hetzelfde. Wie zitten er achter deze bedrijven? En hoe kan dit een halt worden toegeroepen? Fons zoekt het uit en gaat op zoek naar de eigenaren. 

Waarom heeft een fles wijn geen etiket met ingrediënten?

Op een pak chips zie je tot op de milligram wat je binnenkrijgt, maar bij een fles wijn of sterke drank tast je in het duister. Daarop staat vaak geen informatie over wat je precies drinkt; geen ingrediëntenlijst, geen calorieën en geen gezondheidswaarschuwing. 

Alcohol is het enige product in de supermarkt waarvoor geen verplicht etiket geldt. En dat terwijl je als consument recht hebt op eerlijke en duidelijke informatie. Waarom deze opvallende leegte op het etiket? Wordt er bewust cruciale informatie achtergehouden? Radar zoekt het uit.