Maandag in Radar: Klachten over schoorsteenvegers | Lange wachttijden bij het Kifid | Adresloket.nl
Schoorsteenvegers die niet zo kundig bleken als je dacht en je opzadelen met onnodig hoge kosten. Radar laat deskundigen meekijken met de behandelde schoorstenen. En: waarom komen mensen met hun klacht bij het Kifid geen stap verder? Dit en meer zie je in de tv-uitzending van Radar op maandag 27 januari.
Onnodig hoge kosten door schoorsteenvegers
Omdat je zelf de kennis en kunde niet hebt, besluit je voor het schoonvegen van je schoorsteen een professionele schoorsteenveger in te schakelen. Als de schoorsteenveger beweert dat een kap van 700 euro nodig is om de schoorsteen weer in goede staat te brengen, twijfel je geen moment en maak je het bedrag over.
Als je er later achter komt dat de kap niet past en de schoorsteen niet goed geveegd is, zet je vraagtekens bij deze investering. Bij Radar komen veel klachten binnen over dit schoorsteenvegersbedrijf. Als Radar deskundigen laat meekijken, blijkt dat de schoorsteenvegers aardig wat valse beweringen hebben gedaan.
Hoe werkt het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening?
Bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening, oftewel Kifid, kunnen mensen een klacht over een financieel product of dienst van de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener terecht. Dit is geheel kosteloos, scheelt een gang naar de rechter en is toegankelijk, zo beweert het instituut op zijn website. Maar in de praktijk zit je als consument met je klacht tegenover een grote financiële instelling die een heel leger aan advocaten heeft ingehuurd en sta je dus machteloos.
Dit overkwam stichting DinPlan Dupe. Ongeveer tweehonderd mensen sloten een kapitaalverzekering af van Allianz die achteraf een woekerpolis bleek te zijn. De stichting stapte in 2014 naar het Kifid. Zes jaar later en 177.000 euro aan advocaatkosten armer zijn ze nog geen stap verder gekomen. Waarom moet dit zo lang duren? Het Kifid reageert maandag aan tafel.
Adresloket.nl geeft waardeloos advies
Adresloket.nl kan je in drie stappen helpen aan een postadres als je geen vaste woon- of verblijfplaats hebt. Hiervoor brengt de website € 37,50 in rekening. Na inschrijving en betaling blijk je helemaal niets aan de tips te hebben en heb je nog steeds geen postadres. Wie zit er achter adresloket.nl? Fons zoekt het uit.
Maandag 27 januari in Radar, om 20:30 uur bij AVROTROS op NPO 1