Malafide reisbureau VakantieGarant krijgt sommatie van ACM

vakantiegarant-sommatie10072018.jpg

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) sommeert VakantieGarant een dwangsom te betalen van 2.500 euro per dag tot een maximum van 125.000 euro als het reisbureau niet per direct stopt met het misleiden van consumenten. De toezichthouder doet dit naar aanleiding van vele meldingen via zijn loket ConsuWijzer. Radar Radio besteedde onlangs ook nog aandacht aan de onderneming.

Het misleiden van de consument gebeurt als volgt: VakantieGarant belt consumenten die in een online enquête hebben ingevuld dat ze van reizen houden. Tijdens het telefoongesprek biedt VakantieGarant een vakantiewoning in het buitenland aan voor een huurprijs van 349 euro voor twee weken.

Wanneer de consument enkel instemt met het ontvangen van meer informatie hierover, krijgt hij na enkele weken een rekening. Volgens VakantieGarant is de consument verplicht om deze te betalen, omdat hij telefonisch heeft ingestemd met het aanbod en niet heeft opgezegd binnen de wettelijk vastgelegde bedenktijd van twee weken.

VakantieGarant hield zich niet aan de regels

Wat VakantieGarant hierbij volgens de ACM niet doet, is duidelijk aangeven waarvoor het bedrijf belt, namelijk verkopen. De regels voor telemarketing schrijven dit voor. Elk bedrijf dat telefonisch diensten verkoopt, is verplicht om zich daaraan te houden. Ook moet het bedrijf duidelijkheid verschaffen over het aanbod. Dit betekent dat hij alle relevante informatie moet geven die de consument nodig heeft om een goede beslissing te kunnen nemen. Ook hierin verzaakt VakantieGarant volgens ACM.

In werkelijkheid kon de consument namelijk niet de vakantiewoning huren voor het genoemde bedrag, maar enkel het bedrijf opdracht geven een vakantiewoning te zoeken met een korting van 20% op het huurbedrag. Consumenten wisten niet waar die vakantiewoningen waren en wat ze kostten.

Welk bedrijf hierachter zit, is ook niet duidelijk omdat het bedrijf niet gevestigd was op het adres dat op de website stond vermeld. Bij het sluiten van een overeenkomst is de aanbieder verplicht een geografisch vestigingsadres te vermelden waar consumenten terecht kunnen.

Het bedrijf heeft aangegeven dat het inmiddels zijn werkzaamheden heeft gestaakt. De ACM bericht dat zij dit zal controleren.

Consumenten hoeven niet te vrezen

Volgens ACM hoeven getroffen consumenten niet te vrezen. ‘Consumenten zijn alleen gebonden aan een overeenkomst als de aanbieder zich aan de regels heeft gehouden. Als dat niet het geval is, is de overeenkomst niet tot stand gekomen en hoeft de consument ook niet te betalen’, zegt Evert Jan Hummelen, plaatsvervangend directeur Consumenten van de ACM.

Dat geldt ook wanneer een incassobureau hen vervolgens benaderd, zo valt te lezen op de site van de ACM.Beluister ook de uitzending van Radar Radio over VakantieGarant (23 juni 2018).

Bron: ACM