Mannen kopen kleding liever samen

kleding_man_vrouw_780.jpg

Een enquête over kleding, de kans is groot dat de antwoorden van mannen en vrouwen daarbij uiteen lopen. Clichés worden inderdaad bevestigd: vrouwen hebben vaker een overvolle kledingkast. Meer opvallend is dat mannen liever samen winkelen voor kleding en vrouwen liever alleen. Beide partijen geven weinig om mode, en wachten tot de uitverkoop voor ze gaan shoppen.

Meer dan een derde van de ruim 31.000 Testpanelleden heeft een volle of zelfs óvervolle kledingkast. Een overvolle kledingkast komt bij vrouwen 2,5 keer zo vaak voor als bij mannen. Bij 7 procent (man én vrouw) is de kledingkast aan de lege kant.

Afgedankte kleding gaat bij een grote meerderheid (85%) naar een textielbak, ophaalservice of verzamelpunt. 1 op de 10 gooit het in de prullenbak, 6 procent verkoopt kleding door. Weggeven of ruilen doet 16 procent van respondenten. Waarschijnlijk gaat het hier vooral om weggeven, want slechts 1 procent doet weleens aan kledingruilparty’s.

Een 'onvoldoende' voor mode

Voor meer dan de helft (57%) is een uit de mode geraakt kledingstuk geen afdanker. 44 procent doet wel (soms) kleding weg om die reden. Mode wordt niet erg belangrijk gevonden: op een schaal van 1 tot en met 10 scoort het een magere 4,9. Vrouwen geven net wat meer om mode dan mannen: gemiddeld een 5,3 tegenover een 4,5.

Mannen winkelen liever samen

99 procent van de vrouwen koopt haar kleding zelf. 35 procent van de mannen geeft aan dat de partner dat (ook) doet. Mannen gaan het liefst samen winkelen (60%), terwijl de grootste groep vrouwen (46%) zegt liever alleen op pad te gaan.

Vrouwen kopen vaker kleding dan mannen. Ze vinden winkelen voor kleding dan ook net wat leuker: 1 op de 3 vrouwen tegenover 1 op de 5 mannen zegt er plezier in te hebben. Twee derde van de vrouwen koopt kleding online, waarvan 6 procent nauwelijks anders doet. Bij de mannen koopt de grootste groep (53%) kleding nooit online.

Koopjesjagers

'Ik koop te weinig kleding', vinden ruim twee keer zoveel vrouwen als mannen. Hetzelfde geldt overigens voor 'Ik koop te veel kleding'. Mannen zijn vaker tevreden met hun koopgedrag. Wat betreft de uitgaven gaan mannen en vrouwen gelijk op. Bijna 80 procent geeft per maand niet meer dan 100 euro uit. 83 procent is tevreden over het bedrag dat aan kleding wordt besteed. Wel vinden mensen het eerder te weinig (9%) dan te veel (6%).

Zowel mannen als vrouwen blijken koopjesjagers: slechts 14 procent zegt met winkelen níet op de uitverkoop te wachten. Twee derde laat weleens een specifiek kledingstuk in de winkel hangen om te wachten tot er (nog meer) korting op zit.

Duurzaamheid niet voorop

69 procent koopt kleding bij grote ketens. Daarna zijn bekende merken (38%) en plaatselijke boetiekjes (37%) populair. 1 op de 3 vrouwen koopt weleens tweedehands kleding, tegenover 12 procent van de mannen. Redenen om tweedehands te kopen zijn de lage prijs (80%), de lage milieudruk (24%) en dat de kleding uniek is (21%).

Slechts 2 procent let bij de aanschaf van een kledingstuk altijd op of het mens-, kind-, milieu- en/of diervriendelijk is geproduceerd. 45 procent doet dat nooit, de overige groep soms wel, soms niet. 17 procent zegt dat een productieproces dat niet aan deze eisen voldoet reden genoeg is om een kledingstuk niet aan te schaffen.Over dit onderzoek

Aan het onderzoek deden 31.067 leden van het Radar Testpanel mee, waarvan 54 procent vrouw en 46 procent man. Het onderzoek vond plaats tussen 11 en 18 januari.


Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 95.000 mensen. Ongeveer twee derde daarvan ontvangt ook de vragenlijsten voor het magazine RADAR+. De resultaten van dit onderzoek stonden eerder in het magazine RADAR+, nummer 6 van 2015.Word ook Testpanellid


Ben je geen Testpanellid, maar wil je dat wel graag worden? Je kunt je gratis aanmelden via deze vragenlijst


.

Aan het onderzoek deden 31.067 leden van het Radar Testpanel mee, waarvan 54 procent vrouw en 46 procent man. Het onderzoek vond plaats tussen 11 en 18 januari.

Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 95.000 mensen. Ongeveer twee derde daarvan ontvangt ook de vragenlijsten voor het magazine RADAR+. De resultaten van dit onderzoek stonden eerder in het magazine RADAR+, nummer 6 van 2015.Word ook Testpanellid

Ben je geen Testpanellid, maar wil je dat wel graag worden? Je kunt je gratis aanmelden via deze vragenlijst