Maximumsnelheid versneld omlaag voor stikstofruimte woningbouw
Om de woningbouw al binnen een paar weken vlot te trekken, wil het kabinet met spoed de maximumsnelheid op wegen verlagen. De stikstofruimte die dat oplevert, wordt gebruikt om nieuwbouwprojecten door te laten gaan, meldt het AD.
Op dit moment laat het kabinet spoedmaatregelen in het verkeer, de landbouw en de industrie doorrekenen. Die maatregelen moeten - al op zeer korte termijn - voorkomen dat de woningbouw vastloopt. Een verlaging van de snelheid op snelwegen en provinciale wegen heeft het meeste effect, zo melden Haagse bronnen aam de krant.
Moment vervroegd
Dat de maximumsnelheid omlaag moet om de stikstofcrisis te beteugelen, was al bekend. Maar het kabinet zei eerder daar pas begin volgend jaar besluiten over te nemen. Dat moment wordt nu vervroegd, om zo woningbouwprojecten uit het slop te trekken.
Doorstroom
Leidt een lagere maximumsnelheid er niet toe dat we langer onderweg zijn? Volgens Tijmen van de Poll, adviseur milieukwaliteit bij advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, is dat niet zo. De snelheidsverschillen zijn groot op trajecten waar je nu 130 kilometer per uur mag rijden: vrachtwagens bijvoorbeeld mogen maar 80 kilometer per uur. 'Hoe groter die snelheidsverschillen, hoe onrustiger het verkeersbeeld. Bij een snelheidsverlaging breng je de snelheden dichter bij elkaar, waardoor er een rustiger verkeersbeeld ontstaat en de ruimte op de weg beter benut kan worden. Dat zorgt voor een betere doorstroming', aldus van de Poll tegen NOS.
Bron: ANP MediaWatch - AD / NOS