Medewerkers begeleiden klanten in tien minuten door winkel
Wie komt winkelen op afspraak bij ketens als HEMA of Gamma, krijgt een winkelmedewerker als begeleider mee. Op die manier willen de ketens klanten een beetje op weg helpen door hun veelal grote filialen. Tien minuten lijkt weinig tijd om te shoppen maar op deze manier werkt het wel, zo is de eerste indruk van de bedrijven.
'Mensen weten echt gericht wat ze hebben willen', vertelt een woordvoerster van HEMA. Vooral feestartikelen, shirts, kinderkleding, onderbroeken en de bekende rookworsten van HEMA zijn populair.
Bij Action klinkt eenzelfde geluid. 'Dan kan tien minuten opeens heel veel zijn, omdat je de hele winkel voor jezelf hebt. En als je iets niet kunt vinden, kan je het altijd vragen aan de medewerkers', geeft een zegsvrouw van de discounter aan. De Action gaf in een eerder artikel over winkelen op asfpraak nog aan te vrezen dat zij mensen teleur moesten stellen.
Bouwmarkten geven 15 minuten door noodzaak voor advies
Bouwmarkten Gamma en Karwei geven bezoekers iets meer tijd, namelijk 15 minuten. Klanten hebben soms uitgebreid advies nodig over welke bout ze nu precies waarvoor moeten gebruiken. En ze moeten vaak een heel lijstje van benodigdheden afwerken voor bijvoorbeeld een verbouwing of verhuizing.
Of er ook mensen een afspraak maken bij een winkel, maar vervolgens niks kopen, kunnen de ketens niet zeggen. 'Ik kan me in ieder geval niet voorstellen', zegt de HEMA-woordvoerster. Bij Action kwam een enkeling niet opdagen op zijn tijdslot. 'Misschien een lekke band of zo. Tien minuten is maar kort, voor je het weet ben je al te laat.'
Veel reserveringen voor tijdsloten
Bij alle ketens speelt verder hetzelfde verhaal. De reserveringen voor tijdsloten lopen gestaag binnen. Ze melden geen incidenten en zijn blij dat er eindelijk weer wat klanten over de vloer komen. Voor het 'sociaal contact' is dat erg belangrijk. Toch is geen van de winkels enthousiast over het bedrijfseconomische plaatje. Door de restrictie van twee bezoekers tegelijk per verdieping blijft het aantal klanten erg beperkt.
Merendeel winkels niet geholpen
Dit biedt geen verlichting voor het overgrote merendeel van de winkels in Nederland, zegt ook winkeliersorganisatie INretail. De branchevereniging maakt zich al langer sterk voor een volledige heropening van de winkels en heeft daarvoor ook een rechtszaak aangespannen tegen de overheid. Wat het winkelen op afspraak betreft ziet de organisatie het liefst dat er een systeem komt waarbij een bepaald aantal klanten per vierkante meter wordt toegelaten. Bijvoorbeeld tuincentra beslaan een heel groot oppervlak, maar hebben niet meerdere verdiepingen. Daarmee is nu amper rekening gehouden, vindt INretail.
Sommige winkels, zoals IKEA en H&M, hebben besloten om het winkelen op afspraak voorlopig aan zich voorbij te laten gaan. Een zegsvrouw van H&M laat weten dat de kledingketen wel goed in gaten houdt wat klanten willen en hoe het winkelen op afspraak bij andere winkels wordt ervaren.
Bron: ANP