Medische missers (Achtergrond)
Eerder besteedde Radar aandacht aan mensen die door een medische fout aantoonbaar schade hebben geleden maar hier geen vergoeding voor krijgen. Ook al geeft de arts toe fouten te hebben gemaakt, verzekeraars voor medische aansprakelijkheid doen er soms alles aan om niet te hoeven uitkeren.
Stichting de Ombudsman heeft in september vorig jaar een meldpunt geopend voor medische missers. Dit om in kaart te brengen met welke problemen de patienten te maken krijgen. Naast de gevolgen van de medische fout voor de gezondheid, krijgen de patiënten te maken met een lange juridische strijd om een arts aansprakelijk te kunnen stellen.
Het meldpunt heeft meer dan 1000 reacties gekregen. Deze reacties zijn de basis van een onderzoek door Stichting de Ombudsman. Voor dit onderzoek zijn 40 dossiers en de resultaten van een enquete doorgespit. 685 van de 850 enquetes zijn voor het onderzoek gebruikt.
Uit de enquête blijkt onder meer het volgende:
• Driekwart van de respondenten heeft aan de medische misser blijvend letsel overgehouden.
• De verzekeraar erkende in bijna 70% van de zaken geen aansprakelijkheid.
• In ruim 40% van de zaken waarbij de hulpverlener aansprakelijk werd gesteld voor de financiële schade, heeft de discussie hieromtrent langer dan 3 jaar geduurd.
• De geschatte schade is in bijna één derde van de gevallen meer dan een ton.
• In driekwart van de zaken bracht het oordeel van de extern medisch deskundige geen einde aan de discussie.
Stichting de Ombudsman komt tot de volgende conclusies:
• Per jaar lopen 30.000 patiënten schade op tijdens een behandeling.
• de patient moet bij een medische fout de bewijslast leveren, maar het dossier van de hulpverlener bepaalt het bewijs. Het dossier is vaak onvolledig.
• Er is behoefte aan duidelijkheid over de behandeling en over de klacht en of die serieus genomen wordt. Ook de belangenbehartiger moet duidelijker zijn over de zaak van de patiënt.
• De doorlooptijd van de medische claims duurt te lang.
• Hoe hoger de geschatte schade, hoe langer de discussie over aansprakelijkheid.
• Medisch adviseurs zijn niet onafhankelijk genoeg.
• De maatschappelijke gevolgen zijn onzichtbaar.
De patiënt staat dus alleen in de langdurige strijd om een schadevergoeding te krijgen. Stichting de Ombudsman wil een dialoog tussen patiënten, ziekenhuizen, hulpverleners en verzekeraars om de positie van de patiënt te verbeteren.
Zij doen in het rapport een aantal aanbevelingen:
• Behandelaars moeten getraind worden in het uitleggen van wat er gebeurd is bij een medische fout.
• De zorgverzekeraar moet de patiënt steunen.
• Er moet een deskundigenregister komen van onafhankelijk medische deskundigen.
• Medische deskundigen moeten onder gefinancierde rechtsbijstand komen, kortom: betaalbaar worden.
• Je moet bij geschillencommissie een claim kunnen indienen tot 25000 euro.
• Dossier moet worden samengesteld aan de hand van een protocol.
Ton Heerts, tweede kamerlid voor de PvdA, wil kamervragen stellen naar aanleiding van het rapport van Stichting de Ombudsman.
Zorgverzekeraars Nederland laat in een reactie weten dat zij zich kunnen vinden in de aanbeveling dat de zorgverzekeraar de patiënt moet ondersteunen. Lees hier de reactie van Zorgverzekeraars Nederland
Lees hier het volledige rapport van Stichting de Ombudsman
Lees hier de reactie van Zorgverzekeraars Nederland
Heeft u vragen over het rapport, neemt u dan contact op met Stichting de Ombudsman, 0900 6722 722 (30ct per min).