Meer klanten voor grootste aanbieders Ziggo en KPN

kpn-ziggo-marktaandeel-.jpg

Ziggo is nog altijd de grootste breedbandinternetaanbieder van Nederland. Volgens marktonderzoeker Telecompaper wist de kabelaanbieder zijn leidende marktpositie in het tweede kwartaal te verstevigen. Ook nummer twee KPN won aan marktaandeel. Aan het einde van het tweede kwartaal telde Nederland circa 7,35 miljoen breedbandaansluitingen.

Eind juni was Ziggo verantwoordelijk voor circa 43,5 procent van het aantal aansluitingen. Dat betekende een stijging met 0,3 procent tot 3,2 miljoen abonnees. Nummer twee KPN zag zijn marktaandeel ook met 0,3 procent stijgen tot 40,5 procent van het totaal. De bedrijven snoepten vooral marktaandeel af van kleinere spelers. Het totaal aantal breedbandaansluitingen nam in de periode maar fractioneel toe.

Toenemende marktverzadiging

De groeivertraging komt volgens de onderzoekers vooral door de toenemende marktverzadiging. Circa 94 procent van de huishoudens heeft een breedbandaansluiting. Voor het hele jaar gaat Telecompaper uit van een groei van het aantal aansluitingen met meer dan 1 procent. In 2016 groeide het aantal aansluitingen ten opzichte van een jaar eerder met 2,6 procent.

Volgens Telecompaper verloren gevestigde namen als Tele2 en Online.nl klanten en marktaandeel. T-Mobile, goed voor 2,5 procent van de markt, wist 8000 extra abonnees te binden en heeft nu 184.000 afnemers.

Bron: ANP