Meerderheid vindt eindtijd restaurants vervelend: 'Niet gastvriendelijk'

Eindtijd

Bij sommige restaurants zit er een eindtijd aan je reservering. Vaak heb je twee uur om te dineren, daarna gaat jouw tafeltje naar een volgend gezelschap. Dit zorgt ervoor dat er een doorloop is en er meer gasten kunnen worden bediend op één avond. 66 procent vindt dit vervelend, zo blijkt uit een poll van Radar. 

Allerlei restaurants hanteren eindtijd

Niet alle restaurants hanteren een eindtijd. Een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vertelt: “Wij zien vooral tijdslimieten bij restaurants met een hoge omloopsnelheid of bij all-you-can-eatconcepten, waar het bedrijfsmodel vraagt om een efficiënte tafelbezetting.”

Radar was benieuwd of jullie hier begrip voor hebben. We zetten daarom de volgende poll online: Vind jij het vervelend als een restaurant een eindtijd hanteert? Hierop hebben 4.425 mensen op gereageerd.

Deelnemers geven aan dat ze zo’n eindtijd ook steeds vaker bij ‘normale’ restaurants tegenkomen, wat ook hier voor een hogere omloopsnelheid zorgt. Zo schrijft een deelnemer: “Je ziet het in Rotterdam in steeds meer restaurants. Ga je leuk een avondje uit, sta je om half negen weer buiten.”

‘Ik voel me opgejaagd’

Uit onze poll blijkt dat 66 procent van de deelnemers het vervelend vindt wanneer er een eindtijd aan een reservering is gekoppeld. 29 procent heeft daar geen moeite mee en 5 procent geeft aan nooit uit eten te gaan.

Respondenten noemen verschillende redenen waarom zij een eindtijd als vervelend ervaren. Een groep geeft aan zich hierdoor opgejaagd te voelen en minder te kunnen genieten van het eten. Een deelnemer schrijft: “Ik wil niet op de klok hoeven letten tijdens het dineren. Dat doe ik al de hele week. Voor mij is uit eten gaan een gezellige, relaxte avond uit.”

Een ander zegt: “Ik wil in alle rust kunnen dineren, zeker als je er een flink bedrag voor betaalt. Als ik zit te eten, wil ik geen hete adem in m’n nek voelen van opschieten, opschieten.”

‘Ik wil rustig en ontspannen eten’

Los van het gevoel opgejaagd te worden, vinden veel mensen een tijdslimiet van twee uur simpelweg te kort om ontspannen te kunnen eten. Een deelnemer schrijft: “Twee uur is wel erg kort als je eerst een aperitief wil drinken, dan wil eten en afsluiten met een kop koffie. Dat past meer bij een all-you-can-eat restaurant.”

Respondenten benadrukken dat een eindtijd in grotere gezelschappen niet prettig is. “Ik wil graag op m’n gemak eten, zeker met een groter gezelschap,” vertelt iemand. Een ander zegt: “Ik vind het gezellig om met vrienden rustig te eten en daarna met een kopje koffie of drankje na te praten. Dan wil je niet weggestuurd worden. Zeker niet als je in een duurder restaurant zit en je veel geld uitgeeft, dan verwacht je een gezellige avond, niet dat je na twee uur weer buiten staat.”

Daarnaast ervaren langzame eters extra druk: “Ik kan meerdere gangen niet snel na elkaar eten. De laatste keer kregen we meteen de dessertkaart terwijl we nog zaten te kauwen op onze laatste hap. Heel vervelend, we gaan daar ook niet meer terug. Ze keken ons het restaurant uit.”

Begrijpelijk maar wordt vermeden

Uit de reacties blijkt dat veel mensen wel begrip hebben voor de keuze van ondernemers, maar er zelf niet voor zouden kiezen. Een deelnemer verwoordt het als volgt: “Bij een diner gaat het niet alleen om eten, het is ook een sociaal gebeuren en dat het dan gezellig is. Maar ik begrijp dat een ondernemer streeft naar een zo groot mogelijk rendement.”

Een ander zegt: “Vanuit de horecagelegenheid begrijp ik het wel met al die regels en kosten, maar dan zoek ik een restaurant dat geen eindtijd hanteert. Over het algemeen is twee uur goed te doen ongeacht waar je gaat zitten, maar ik wil niet het gevoel hebben dat ik weg moet.”

Eindtijd hoort niet bij dure restaurants

Daarbij speelt ook de prijs voor veel mensen een rol in hoe acceptabel ze een tijdslimiet vinden: “Als je in een goedkoop restaurant een hapje eet, kan ik er begrip voor hebben. Maar als je in een iets beter restaurant gaat eten, vind ik het niet kloppen.”

Meerdere respondenten beamen dit. Ze vinden een eindtijd niet passen wanneer ze een hoger bedrag neerleggen voor een avond uit en beschouwen tijdslimieten vooral als iets wat past bij all-you-can-eatconcepten of fastfoodketens zoals McDonald’s.

De woordvoerder van de KHN benadrukt dat je het bij fine-dining ook niet vaak tegenkomt: “We zien dat fine-dining restaurants meestal niet voor een tijdslimiet kiezen, omdat hun concept vaak draait om een uitgebreide beleving zonder tijdsdruk in een ongedwongen setting.”

Het idee dat ik moet opschieten terwijl ik de volle prijs betaal, houdt mij tegen
Deelnemer die eindtijd niet bij een duur restaurant vindt passen

Eindtijd vermijden door nare ervaring

Sommige respondenten geven aan dat zij door vervelende ervaringen niet meer kiezen voor restaurants met een eindtijd. Een deelnemer vertelt: “Er was nog iemand aan het eten en de volgende gang werd al geserveerd. Ik heb dat meegemaakt en vond het onaangenaam.”

Ook het gevoel om te moeten afrekenen terwijl je nog niet klaar bent, komt terug in de reacties. “We waren nog met het toetje bezig toen werd gevraagd of we alvast wilden afrekenen, omdat het volgende gezelschap klaarstond. We zijn daar nooit meer teruggegaan.” Een ander zegt: “Ik hoorde een medewerker zeggen: ‘Die man bleef maar eten terwijl er mensen stonden te wachten.’”

“Ik vind dit vervelend, Ik heb het nu een aantal keren meegemaakt dat de keuken er lang over doet, maar dat jij wel wordt weggekeken. Het restaurant zegt wel dat je meer tijd krijgt, maar de volgende gasten staan al wel te wachten en dan wordt er in jouw richting gekeken.”

Mogen restaurants een eindtijd hanteren?

Volgens de KHN is er geen wet- of regelgeving die ondernemers voorschrijft op welke manier zij over tijdslimieten moeten communiceren. “Wel zien we dat concepten die een tijdslimiet hanteren, dit doorgaans duidelijk vooraf communiceren, bijvoorbeeld bij de reservering én in de bevestigingsmail, om verwachtingen goed te managen.”

“Uiteindelijk is het aan de ondernemer om te bepalen wat past bij het concept én aan de gast om te kiezen of dit aansluit bij zijn/haar wensen. Het belangrijkste is dat de communicatie hierover helder en transparant verloopt, bijvoorbeeld door dit te benoemen bij de reservering.”

Toch begrip voor tijdslimiet

Polldeelnemers geven dat ook aan: “Als ik het van tevoren weet, vind ik het niet vervelend.” Een ander zegt: “Mits dat bij het reserveren vooraf wordt vermeldt.”

Een andere reden waarom mensen een eindtijd niet storend vinden, is omdat ze zeggen dat ze binnen twee uur klaar zijn met eten. “Voor mij persoonlijk maakt dat niet uit. Een etentje duurt voor ons nooit langer dan anderhalf uur.”

Twee uur is meestal ruimschoots voldoende
Deelnemer die twee uur meer dan genoeg vindt

Daarnaast zitten er nog wat andere voorwaarden aan als mensen kiezen voor een restaurant met een tijdslimiet. Zo zegt iemand: “Twee uur moet genoeg zijn om te dineren. Maar dan moeten de keuken en de bediening daar ook rekening mee houden. Het moet niet een kwestie van lang wachten en haastig eten worden.” 

Je hebt meer aan je avond als je om 20:00 uur klaar bent of je hebt meer tijd vanuit werk om je eerst op te knappen en dan pas 20:00 uur beginnen
Deelnemer die de positiviteit van tijdslimieten inziet

Steun horeca

Daarbij vertellen veel respondenten dat ze het begrijpen dat er een eindtijd voor gesteld: “Restaurants moeten al veel moeite doen om het hoofd boven water te houden. Dit zorgt ervoor dat er een doorloop is en er meer gasten kunnen worden bediend op één avond.”

“De horeca krijgt het door de stijgende kosten steeds moeilijker. Daarom is het goed dat ze een tafel meerdere keren op een dag kunnen gebruiken. Voordeel is ook dat je niet zo lang hoeft te wachten voor de gerechten op tafel staan."