Meldpunt afschaffing traditionele treinkaartje
De Consumentenbond opent woensdag een meldpunt voor vragen en klachten over het traditionele papieren treinkaartje dat die dag vervangen wordt door een papieren chipkaart voor eenmalig gebruik.
Ongeveer 2,5 miljoen mensen krijgen voor het eerst te maken met een andere manier van vervoersbewijzen kopen en gebruiken. Ingewikkelder of duurder
Ingewikkelder of duurder
De Consumentenbond vreest dat treinreizen voor een aantal groepen reizigers ingewikkelder en of duurder wordt door afschaffing van het traditionele kaartje. Dit geldt onder meer voor houders van een trajectkaart, een voordeelurenabonnement en voor reizigers die gebruik willen maken van keuzedagen of samenreiskorting.Ervaringen in kaartHet meldpunt van de Consumentenbond is bedoeld om de ervaringen van reizigers in kaart te brengen. De bond zal de resultaten van het meldpunt bespreken met NS.Update woensdag 9 juli 12:15 uur: Klachten over instaptarief
Het meldpunt heeft woensdagochtend 225 klachten en vragen ontvangen. Volgens de bond gaan de meeste klachten over het instaptarief voor de ov-chipkaart. Om te kunnen reizen moet er minimaal 20 euro saldo op de kaart staan. Vooral mensen die weinig met de trein reizen, vallen over dat bedrag waarmee ze verder niets kunnen doen, merkt de Consumentenbond.
Bron: ANP