'Meldpunt geopend voor traag betalende overheid'

De Nationale ombudsman stelt een onderzoek in naar 'de traag betalende overheid'. Onderdeel van het onderzoek is een meldpunt waar gedupeerde (kleine) ondernemers kunnen melden waar ze in de praktijk tegenaan lopen. In de huidige economische situatie is het belangrijk dat het betaalgedrag verbeterd wordt.

In maart van dit jaar is een wettelijke regeling van kracht geworden die er op neerkomt dat binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur betaald moet zijn. Als er niet op tijd betaald wordt, mag de ondernemer incassokosten en de wettelijke rente in rekening brengen.

In de praktijk maken ondernemers nauwelijks gebruik van dit instrument, bijvoorbeeld omdat zij de relatie met de opdrachtgever niet willen schaden, zo meldt de Nationale ombudsman op hun site. Uit een recent onderzoek van het Verbond van Credit Management Bedrijven is naar voren gekomen dat de overheid nog steeds niet goed scoort qua betalingsgedrag.

Ombudsman ook voor ondernemersDe Nationale ombudsman staat met enige regelmaat ondernemers bij met klachten over de overheid. Met dit onderzoek benadrukt hij dat de Nationale ombudsman er ook voor ondernemers is. Het meldpunt staat op de website van de Nationale ombudsman.

Bron: Nationale ombudsman