Meldpunt voor klachten over rijschool

Klanten die ontevreden zijn over de rijschool waar zij les hebben, kunnen vanaf woensdag een klacht indienen bij de Geschillencommissie Rijscholen. Dat meldt de Consumentenbond maandag. De rijschool moet daarvoor wel zijn aangesloten bij autobrancheorganisatie Bovag.

Bovag heeft samen met de ANWB en de Consumentenbond de algemene voorwaarden vastgesteld waaraan een rijschool moet voldoen. Zo moet een rij-instructeur de klant vooraf duidelijk informeren als hij denkt dat de verblijfsstatus, lichamelijke conditie of een ontzegging van de rijbevoegdheid het de klant moeilijk zullen maken het rijbewijs te halen.

Ook moet de lestijd volledig worden gebruikt voor het lessen en moet de klant een afsprakenkaart ontvangen, zodat er geen misverstanden ontstaan over tijd en plaats van de rijles.

Nederland telt ongeveer vijfduizend rijscholen waarvan er zevenhonderd zijn aangesloten bij Bovag.

Update augustus 2014: Geschillencommissie Rijopleidingen

Het klachtenloket is inmiddels omgedoopt tot De Geschillencommissie Rijopleidingen.

Bron: ANP