Merendeel Nederlanders toch ongevraagd gebeld: wat kan je doen?

Ondanks dat mensen staan ingeschreven in het Bel-me-niet Register worden ze toch nog door telefonische verkopers gebeld. Dat blijkt uit onderzoek van Radar. Wat kan je als consument doen?

Radar krijgt al jaren klachten over het Bel-me-niet Register. In dat register kunnen consumenten zich aanmelden om niet gebeld te worden door telemarketeers. Inmiddels zijn er acht miljoen inschrijvingen. Wie zich inschrijft, doet dat voor onbepaalde tijd. Voor 2010 was een inschrijving drie jaar geldig. Uit onderzoek onder 30.507 deelnemers van het Radar Testpanel blijkt dat 87% weleens gebeld wordt door een bedrijf waar men geen klant is.

Wanneer mag je wel gebeld worden?

De grootste klacht is dat mensen worden gebeld terwijl ze ingeschreven staan in het Register. Dat is bij 57% van de Nederlanders het geval. Als je ooit ergens klant bent geweest, mag het bedrijf je bellen voor een nieuwe aanbieding. Dat heeft de wetgever zo bepaald en heet een 'warm contact'. Ook als je zelf ergens je telefoonnummer hebt achtergelaten, bijvoorbeeld bij een prijsvraag of proefproduct of abonnement op een blad, mag je eenmalig gebeld worden.

Het meest wordt er gebeld door energiebedrijven (81%), gevolgd door goede doelen (47%), kranten/tijdschriften (36%) en internet-/televisie-/telefoonproviders (25%). 93% van de Nederlanders vindt de belletjes hinderlijk. Zij geven aan geen interesse te hebben en hangen op (70%) of wimpelen de verkoper af (25%). 89% van de reageerders staat niet open voor een goede aanbieding. In dit artikel leggen we uit hoe je nummers van ongewenste bellers blokkeert. Lees hier tips om opdringerige verkopers af te schudden.

Maak gebruik van recht van verzet

Sta je wel in het Bel-me-niet Register en wil je niet meer gebeld worden? Maak dan gebruik van het recht van verzet. Je zegt dan tegen de beller dat hij niet meer mag bellen in de toekomst. De verkoper moet dat dan ook meteen regelen. Sta je niet in het Bel-me-niet Register en wordt je door een verkoper gebeld? Dan moet er een bandje worden aangeboden waarmee je je alsnog kan aanmelden.

Wetsvoorstel

In 2018 deed de staatssecretaris van Economische Zaken Mona Keijzer (CDA) een wetsvoorstel om telemarketing flink in te perken. 'In het nieuwe voorstel mogen bedrijven waar je geen klant bent, jou niet meer bellen, tenzij je daar expliciet toestemming voor hebt gegeven aan dat bedrijf. Het bedrijf moet die toestemming dan aantonen', zo legt Babs van der Staak van de Consumentenbond uit. 'We vinden het een flinke stap in de goede richting. Het is ook niet meer van deze tijd om ongevraagd zo maar gebeld te worden. Het nadeel aan de wet is dat het niet geldt voor bedrijven waar je al klant bent of bent geweest. Die mogen onder de nieuwe wet, als die er door komt, nog wel bellen. Dat vinden wij jammer, omdat uit onderzoek blijkt dat consumenten ook helemaal niet gebeld willen worden door die bedrijven.' De wet wordt naar verwachting in 2020 ingevoerd.

Meer cijfers uit het onderzoek lees je hier: 93% vindt ongevraagde telefoontjes van bedrijven hinderlijk