Minder douchen en vaker naar de Lidl: zo houden Nederlanders de hand op de knip

douchen_aug_2022.jpg

Het leven is, mede door de fors gestegen energieprijzen en de oorlog in Oekraïne, duurder geworden. Het verschil is ruim 10 procent ten opzichte van een jaar eerder. Voor veel mensen reden om flink te bezuinigen. Dat is de conclusie van marktonderzoeksbureau Panel Inzicht, dat onderzoek uitvoerde in opdracht van het Algemeen Dagblad.
 

Het overgrote gedeelte van de Nederlanders (84%) neemt maatregelen om te minderen met hun energieverbruik. Ook doet 78 procent zuiniger aan met kraanwater. Bijna twee derde probeert ook op andere manieren te bezuinigen. Een voorbeeld hiervan is het bezoeken van goedkopere supermarkten. 

Minder vaak de auto

Ook pakt bijna de helft (44%) minder vaak de auto dan voorheen. Douchen blijkt ook een ‘populaire’ manier om te bezuinigen. In totaal kiest 82% van de de mensen ervoor dit minder en/of korter te doen. Ook besproeit ruim een derde (36%) het gazon minder vaak.

Goedkopere supermarkt

Naast de bezuinigen thuis, bezoekt bijna zes op de tien Nederlanders vaker een goedkope supermarkt, zoals de Lidl. Bij ongeveer de helft van de huishoudens wordt er eenvoudiger gegeten. Ook de ‘extraatjes’ worden vaker overgeslagen. Zo worden abonnementen vaker opgezegd, avondjes uit overgeslagen en vakanties geschrapt.

Bron: Algemeen Dagblad