Mobiel bereik
Het is langzamerhand de gewoonste zaak van de wereld. Bellen met je mobiel, de vaste lijn verdwijnt langzaam en we willen overal bereikbaar zijn. Maar helaas is dat nog niet het geval. Een sms die niet aankomt, een telefoongesprek dat abrupt wordt afgebroken, of traag internet. Het zijn de problemen van deze tijd. En dat probleem is misschien groter dan je denkt.
Marleen Tijsterman uit Winterswijk is verpleegkundige. Bij haar om de hoek was een ongeluk gebeurt, ze trof iemand aan met een slagaderlijke hoofdbloeding. Ze wilde 112 bellen, maar dat lukte niet: ze blijkt geen bereik te hebben. Als verpleegkundige stond ze voor de onmogelijke keuze: bij de patiënt blijven of op zoek naar bereik.
Mevrouw Tijsterman is hier verschrikkelijk van geschrokken. Als zij iemand had moeten reanimeren, had ze niet eens weg gekund. Bij KPN had ze al eens geïnformeerd over het bereik van 112. Ze vertelden haar toen dat dat zou geen probleem zijn.
En er zijn veel meer mensen met structurele problemen met bereik. Zo ook Berdie van Veggel uit Susteren. Toen haar kleinzoon werd geboren, probeerde haar zoon haar te bellen met het goede nieuws. Dat lukte niet, want mevrouw van Veggel had geen bereik. Uiteindelijk hoorde ze veel later via via dat haar kleinzoon geboren was. Eigenlijk is het altijd hetzelfde liedje, ze kan niet bellen of sms’en.Oproep massaal ingevuldIn de uitzending van 11 november 2013 hebben we een oproep gedaan om problemen met mobiel bereik in kaart te brengen. Binnen 3 dagen werd de oproep 1600 keer ingevuld. Wanneer we deze klachten nabellen, blijkt dat de meeste mensen niet overdrijven. Het is lastig om mensen te pakken te krijgen, de verbinding valt weg of de telefoon gaat niet over. Dit zijn niet enkel klachten uit de Nederlandse grensgebieden. Enquête 60.000 keer ingevuldWanneer je naar de dekkingskaarten van de providers kijkt, lijkt het allemaal wel mee te vallen. Maar dat is de informatie van de providers. Omdat we meer inzicht wilden krijgen in het mobiel bereik in Nederland, hebben we in samenwerking met vergelijkingssite Bellen.com een enquête verstuurd. Deze werd door ruim 60.000 mensen ingevuld.
Van de drie grote providers met een eigen netwerk komt KPN het beste uit de bus als het gaat om bellen en sms’en. Ruim 30 procent van de KPN-klanten geeft aan soms problemen te ervaren. En hoewel onze deskundigen hadden verwacht dat T-mobile (39,9%) als slechtste zou scoren, is het Vodafone die onderaan staat met 44 procent. Meer uitslagen van het onderzoek lees je hier.Klachtenafhandeling onder de maatDit is geen beste score, maar het wordt nog erger als je je provider op de hoogte brengt van je probleem. Want maar liefst 4 op de 5 respondenten is niet tevreden met de oplossing van de provider. Geen van de providers onttrekt zich aan deze malaise. Meer hierover vind je in dit nieuwsbericht.Wat kun je doen?Helaas geven de providers geen reactie in de studio. Dit betekent echter niet dat je niks kan doen bij structurele problemen.Zo kan je je klacht doorgeven aan Consuwijzer.
Je kunt ook Radar op de hoogte houden door je dit formulier in te vullen.
Forum
Discussieer mee op ons forum! Meld je vandaag nog aan en deel je inzichten met andere leden.
Forumreacties
23Steeds meer mensen doen de vaste telefoonlijn thuis weg en bellen, sms’en en internetten alleen nog maar met hun mobiele telefoon. Deze moet het alleen wel doen. Radar deed een oproepje naar het mobiel bereik in ons land. Hier kwamen zoveel reacties op binnen dat Radar, in samenwerking met Bellen.com, een groot onderzoek heeft gedaan naar het mobiele bereik in Nederland. De resultaten van dit onderzoek zie je maandag in Radar. Maandag 6 januari in Radar, om 20:30 bij de TROS op Nederland 1
Leuk, hier heb ik ook aan meegedaan. 😀
Leuk ik niet, terwijl ik overal een goed bereik heb 😀