Multifocalebrillentest - reactie Charlie Temple

Hieronder lees je de reactie van Charlie Temple op de uitzending van Radar (17-09-2018) over de multifocalebrillentest.
Charlie Temple heeft in de 28 maanden sinds haar oprichting al meer dan 30.000 multifocale brillen aan klanten in Nederland geleverd en met succes. Klanten geven ons via onafhankelijke reviewpartijen gemiddeld een rapportcijfer 8.8 (lees hier reviews van onze klanten).
Toen zijn twee jaar oude zoontje Charlie eind 2014 een bril nodig had, was oprichter Leon Planken verbaasd over het feit dat het meer dan 2 weken duurde voordat de bril klaar zou zijn en dat hij meer dan 400 euro moest betalen. Toen niemand hem kon uitleggen waarom een bril zo duur moest zijn, was het idee van Charlie Temple geboren. Voordat de webshop live ging, heeft Leon heeft twee jaar lang de hele wereld over gereisd om erachter te komen hoe je een kwalitatief hoogwaardige bril maakt. Onze monturen komen uit dezelfde fabrieken als die van Tom Ford en Dior en onze glazen zijn afkomstig van de grootste glasfabrikant van de wereld, gevestigd en beursgenoteerd in Europa.
‘De beste bril voor de beste prijs met de beste service’, daar staat Charlie Temple voor. Het is jammer dat het laatste niet is meegenomen in de test, want service staat binnen Charlie Temple voorop.
We hebben een contactratio van 1:1, dit betekent dat onze gekwalificeerde opticiens met vrijwel iedere klant even contact hebben om advies te geven over de bestelling. Van dit advies is in de test helaas geen gebruik gemaakt.
Wij zijn ervan overtuigd dat we de klachten naar volledige tevredenheid hadden kunnen oplossen als de testers contact hadden gezocht met onze opticiens. Wij moedigen klanten aan om dit te doen.
In het geval van de bril Charlie hadden een kleiner montuur en een dunner glas een positieve invloed gehad op het gewicht en het draagcomfort voor de tester. Bij de bril Jacksonville lijkt er sprake te zijn van een productiefout. Wij maken duizend brillen per dag, productiefouten zijn dan niet volledig te voorkomen. Normaliter neemt de klant in zo’n geval contact met ons op en gaan we met de klant op zoek naar de beste oplossing. Indien gewenst krijgt de klant het aankoopbedrag en de verzendkosten terug. Wij hebben een bedenktermijn van 30 dagen. Dit betekent dat je de bril altijd mag retourneren, ook als de bril niet past of niet goed staat.
Zodra wij op de hoogte gesteld zijn van deze test hebben we direct contact opgenomen met de drie testers en wij hebben hen onze gebruikelijke dienstverlening aangeboden. De testers hebben in overleg met onze opticiens ieder een geschikt montuur en glazen uitgezocht. In de brillentest hadden de testers niet de mogelijkheid zelf een montuur uit te kiezen. Bij de selectie van de testmonturen is dus ook geen rekening gehouden met maatvoering en gezichtsvorm. We hebben op onze website een virtuele paskamer waarin de bril vooraf live gepast kan worden met behulp van een webcam of foto.
Aangezien de experts zelf werkzaam zijn in de traditionele optiek zijn wij niet verbaasd dat er in de reportage een parallel wordt getrokken tussen een hoge kwaliteit en een hoge prijs. In de branche wordt namelijk een prijsbubbel in stand gehouden die Charlie Temple tracht door te prikken. Zaken als winkelhuur, personeel en distributiekosten worden in de traditionele optiek doorberekend naar de klant. Door alle onnodige schakels uit het productieproces te halen maakt Charlie Temple het mogelijk hoge kwaliteit te leveren tegen een eerlijke prijs.