Nationale ombudsman: 'Veel mis met winkelsysteem in gevangenissen'

winkelsysteem-gevangenis-kopie-081117.jpg

Het winkelsysteem in gevangenissen is niet goed, concludeert de Nationale ombudsman uit onderzoek. Producten worden verkeerd, niet voldoende of helemaal niet geleverd. Ook betalingen gaan geregeld mis en de prijzen voor frisdrank, koffie, thee en verse producten zijn op verschillende plekken flink gestegen. Dat stuit op onbegrip bij gedetineerden, want zij moeten hun bestelling al een week vooraf doorgeven.

De Nationale ombudsman is twee jaar geleden begonnen met het onderzoek naar 'wat gedetineerden mogen verwachten van de wijze waarop de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) zorg draagt voor redelijke winkelprijzen in penitentiaire inrichtingen'. Dat gebeurde omdat er meerdere signalen bij de ombudsman waren binnengekomen over onvrede over de winkelprijzen.

Ministerie beheert winkels

De afgelopen twee jaar is er veel veranderd. In 2015 werden de gevangenissen bevoorraad door verschillende externe leveranciers. Inmiddels zijn de winkels in beheer van het ministerie. Op die manier kan er centraal, en dus goedkoper, ingekocht worden en zijn de prijzen in alle winkels gelijk. Echter, sinds de zomer heeft de ombudsman opnieuw signalen opgevangen van gedetineerden, medewerkers en vanuit de media over problemen met het winkelsysteem.

'Naast te hoge prijzen en onzorgvuldige administratie afhandeling, zou het nu ook gaan om problemen met de levering. Regelmatig blijken bestelde producten vanuit de distributiecentra niet bij de inrichtingen geleverd te worden, omdat ze op zijn. Wel zijn de niet-geleverde producten vooraf van de rekening van de gedetineerde afgeschreven. Het terugstorten van deze bedragen blijkt moeizaam te gaan', aldus de ombudsman.

De ombudsman heeft in een brief aan minister Sander Dekker voor Rechtsbescherming binnen vier weken om reactie gevraagd.

Bron: ANP