Nederlander dingt vaker af in winkel
Nederlanders dingen vaker af dan een paar jaar geleden. Van de Nederlandse consumenten zegt 47 procent wel eens te onderhandelen over de prijs in een winkel. Blijkt uit onderzoek van I&O Research.
Het afdingen gebeurt omdat mensen het gevoel hebben dat ze te veel betalen of door hebben dat onderhandelen mogelijk is. Het pingelen gebeurt ook meer omdat mensen minder te besteden hebben. Ruim 31 procent van de consumenten die afdingen zegt het nu vaker te doen dan drie jaar geleden. Slechts 3 procent hiervan pingelt juist minder dan drie jaar geleden.Toejuichen
De Consumentenbond moedigt consumenten aan om vaker af te dingen. 'Dat betekent dat ze mondiger zijn en op de hoogte van hun rechten en mogelijkheden die ze als consument hebben', aldus de woordvoerster.
De onderhandelingspositie van de consument wordt steeds sterker. Mensen zijn meer prijsbewust omdat ze gemakkelijk prijzen met elkaar kunenn vergelijken op het internet. Het meest wordt er onderhandeld over de prijs bij grotere aankopen, zoals elektronica en meubels.
Een kleine meerderheid van 52 procent zegt niet af te dingen. De voornaamste reden is dat zij zich daar niet prettig bij voelen.
Bron: NOS