'Nepaanbiedingen BeterBed, BCC en Expert misleiden klanten'

11:06 consu prijskorting.jpg

Winkelketens als BCC, Beter Bed en Expert maken zich schuldig aan misleiding met nepaanbiedingen. Dat stelt de Consumentenbond op basis van nieuw onderzoek. Met zogenoemde 'van-voorprijzen' suggereren winkels soms flinke kortingen, terwijl de doorgestreepte 'van-prijs' nooit is gerekend. Volgens de bond is sprake van prijsmisleiding en dit is in strijd met de wet, zo wordt gewaarschuwd.

BCC zegt al aanpassingen te hebben doorgevoerd, maar erkent dat het incidenteel toch misging. Er zouden twee gevallen zijn gevonden in het afgelopen halfjaar waarin fouten zijn gemaakt. 'Helaas is er in deze gevallen een handmatige aanpassing gedaan, waardoor de van-voorprijs toch verkeerd is getoond. Dit had niet mogen gebeuren', aldus de keten. Beter Bed en Expert konden nog niet reageren op de beschuldigingen.

De Consumentenbond haalt onder meer een voorbeeld van elektronicawinkel Expert aan, waar sprake zou zijn van een nepkorting op een televisie. Deze zou afgeprijsd zijn van 1499 euro naar 1199 euro. In werkelijkheid was de tv al langer voor de lagere prijs te koop.

Terugloop in aantal winkels met nepaanbiedingen

Drie maanden lang peilde de Consumentenbond wekelijks de prijzen bij honderd webwinkels. Het aantal winkels met nepaanbiedingen loopt wel terug. Volgens het onderzoek van de Consumentenbond hielden zestien van de honderd winkels zich niet aan de regels. Vorig jaar waren dat er nog 39 van de honderd.

De Consumentenbond heeft de resultaten voorgelegd aan de winkels. Een aantal wist niet dat ze nepaanbiedingen op de website hadden staan. Bij andere webwinkels ging het om een technische fout of ze waren niet op de hoogte van de regels van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Bekend uit eerder onderzoek naar prijsmisleiding

Sommige ketens, zoals Expert, werden ook in eerdere onderzoeken genoemd. Bij Wehkamp, volgens de Consumentenbond eerder een hardnekkige overtreder, zijn tijdens dit onderzoek geen nepaanbiedingen gevonden. De Consumentenbond gaat de resultaten van het onderzoek delen met de ACM.

Bron: ANP