Niet uitchecken bij ov brengt 16 miljoen op

Vervoerders houden circa 16 miljoen euro per jaar over aan reizigers die vergeten uit te checken met hun ov-chipkaart. Dat blijkt donderdag uit een rapport dat is opgesteld voor het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB).

Volgens het NOVB, waarin onder meer de NS, regionale vervoerders, reizigersorganisaties en het Rijk zijn vertegenwoordigd, moet dat geld 'ten goede komen aan de reiziger'.Langer en online geld terugvragen

De partijen kondigen donderdag verscheidene maatregelen aan om het missen van het uitchecken verder terug te dringen. Ook zou het makkelijker moeten worden om het geld dat daardoor te veel is betaald, terug te krijgen. Reizigers kunnen straks online op een centrale plek hun geld terug vragen. De termijn waarin dat kan worden gedaan, wordt verlengd van 3 tot 6 maanden.Niet meer inchecken bij wisseling vervoerder

Daarnaast zal op de reisplanner-app van de NS over een aantal weken te zien zijn of er is uitgecheckt. Verder komen er meer in- en uitcheckpaaltjes zodat de reiziger die minder makkelijk mist. Ook gaan NS en Connexxion een proef doen waarbij de reiziger op een bepaald traject niet meer tussendoor hoeft in en uit te checken als er van vervoerder wordt gewisseld.Minder dan 10 procent vraag geld terug

Uit een inventarisatie tussen oktober 2012 en september 2013 blijkt dat bij 1,7 procent van het totaal aantal ritten in het openbaar vervoer niet is uitgecheckt. Minder dan 10 procent van de reizigers die vergat uit te checken, heeft in de onderzochte periode zijn geld teruggevraagd. Het NOVB wil bereiken dat straks in 99 procent van deze gevallen het geld wel wordt teruggevraagd.Staatssecretaris tevreden

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) vindt net als de NOVB dat geld dat niet wordt teruggevraagd na een gemiste check out ten goede komt aan de reiziger. Ze is tevreden over het pakket maatregelen. 'Dit is een plus voor het ov. En voor de reizigers die in dit ov centraal moeten staan', aldus de bewindsvrouw.

Bron: ANP