Nieuwe auto’s piepen verplicht als je 1 km/u te hard rijdt
Vanaf 7 juli 2024 is het verplicht voor nieuwe auto’s om geïnstalleerd te zijn met een veiligheidssysteem dat alarm slaat wanneer je te hard rijdt. ISA (Intelligent Speed Assistance) is verplicht op alle auto’s die sinds 6 juli 2022 zijn gepresenteerd. Dit jaar gaat de regeling voor alle nieuwe auto’s in, dus ook voor bestaande modellen.
Wat is een ISA en hoe werkt het?
Het veiligheidssysteem dat verplicht wordt in nieuwe auto’s wordt een ISA, of wel ‘Intelligent Speed Assistance' genoemd. Het rijhulpsysteem weet aan de hand van wegenkaarten en een camera in je voorruit hoe snel jij mag rijden. Als jij een paar seconden te hard rijdt, krijg je een waarschuwing te zien en te horen. Er begint eerst een licht te knipperen op je dashboard, kort gevolgd door een steeds luider klinkende ‘piep’ of ‘ping’.
Er zijn naast het lichtje en de piep ook andere methodes die automobilisten bewuster met hun snelheid bezig laten zijn. Dat is afhankelijk van welk systeem de autoproducent kiest om te installeren. Zo mag er ook worden gekozen voor een trilling in het gaspedaal, wanneer je te hard rijdt. Ook is een haptische begrenzing in het gaspedaal een optie. Deze duwt terug wanneer de auto de snelheidslimiet overschrijdt. Je kunt er dan alsnog voor kiezen om het pedaal harder in te trappen.
Net zoals je dat kent van lane assist, staat ISA automatisch ingeschakeld als je de auto opstart. Je kunt het veiligheidssysteem uitschakelen, maar dat moet je dus bij iedere rit opnieuw doen.
Oplossing is nodig, maar is dit de juiste?
“Auto’s kunnen veel sneller rijden dan op de meeste plaatsen is toegestaan,” legt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen uit aan het AD. “Onze wegen nodigen uit tot sneller rijden en dus is de verleiding om je niet aan de limieten te houden enorm groot. Helaas leidt dit tot verkeersslachtoffers: in 2022 kwamen op Europese wegen meer dan 20.000 mensen om het leven. Daar moet je iets aan doen.”
Wel spreekt Tertoolen zijn twijfels uit over hoe de regeling wordt ontvangen.
“Of automobilisten ooit het nut zullen inzien van een ping of een piep wanneer je 123 km/u rijdt op een autosnelweg, is maar de vraag. Ik denk dat een grote meerderheid dit onzinnig en zelfs enigszins vijandig vindt – ‘mijn auto, mijn vrijheid’, weet je wel? Als je even niet oplet, kun je al snel een beetje te hard rijden. En als je daar dan op een vrij indringende manier, met een geluidssignaal, op gewezen wordt, dan is dat vreselijk vervelend, ja.”
“Ik ben geen toekomstvoorspeller, maar ik denk dat de gewenning aan dit systeem — als die er al komt — veel langer zal duren dan na de invoering van de gordelplicht.”